IV. Fetișizarea

Încă de la începutul anilor ’70 s-a demonstrat ştiinţific că 100% dintre bărbaţii supuşi la experimente de condiţionare în laborator ajung să asocieze automat obiecte şi situaţii obişnuite cu imagini pornografice. De pildă, Rachman a constatat că orice bărbat poate ajunge să se excite sexual numai văzând o cizmă de femeie. Fetişizarea a fost realizată prin expunerea subiecţilor voluntari la imagini pornografice în care femei dezbrăcate erau asociate cu imaginea unei cizme. Rezultatul acestui experiment şi a altora asemănătoare constituie baza ştiinţifică a folosirii pornografiei ca tehnică de colonizare a imaginaţiei şi gândirii omului. Adică, este suficient să vizionezi un film pornografic în care este asociată o situaţie obişnuită din viaţa de toate zilele cu imagini erotice, pentru a se condiţiona declanşarea fanteziilor şi a excitaţiei sexuale atunci când aceste situaţii vor fi întâlnite în realitate.

 În percepţia consumatorilor de pornografie, femeia ajunge să fie privită ca un obiect sexual.

Cel mai grav lucru este acela că pornografia, prin asocierea constantă a femeii cu ideea de obiect sexual, condiţionează acea deviere mentală în care femeile întâlnite devin prilej de excitare sexuală şi de fantezii erotice. Mai mult, studiile demonstrează că adolescenţii, atât băieţi cât şi fete, care sunt expuşi materialelor pornografice, sunt mai înclinaţi să vadă femeile ca pe nişte obiecte sexuale. Deci, până şi femeile expuse la aceste mesaje ajung să se obişnuiască cu o astfel de percepţie care, în mod evident, este similară cu un fel de spălare a creierului, căci îi produce mari conflicte de conştiinţă, subminându-le încrederea şi respectul de sine, alienându-le personalitatea.

Într-un studiu realizat în februarie 2009, Susan Fiske, profesor de psihologie la Universitatea Princeton, a utilizat scanări IRM pentru a analiza activitatea cerebrală a bărbaţilor care vizionează imagini pornografice. Rezultatele au arătat că, după ce vizionau imagini pornografice, bărbaţii vedeau în femei mai mult nişte obiecte decât nişte fiinţe umane. Observaţiile se bazează pe constatarea faptului că alte zone din creier sunt activate în cazul raportării la obiecte decât atunci când relaţionăm personal. În urma experimentelor realizate de Fiske, reiese în mod evident faptul că, atunci când bărbaţii văd femei dezbrăcate sau orice fel de materiale erotice, aceştia au activate acele zone din creier care ţin de raportarea sau folosirea unui obiect. Acest lucru nu se întâmplă însă în cadrul relaţiilor conjugale, a acelora care sunt dublate de sentimente de dragoste, de angajamente personale.

Neuronii oglinda

Cercetări mai noi au scos în evidenţă şi explicaţia acestui fenomen: este vorba de neuronii oglindă, localizaţi în zone specifice ale creierului, cu precădere în girul frontal inferior şi lobul parietal inferior. „Neuronii-oglindă sunt un sistem de celule motorii care se activează când observaţi o acţiune (comportament). Dacă vedeţi pe cineva ridicând un stilou, neuronii care vor corespunde acţiunii de ridicare a stiloului întreprinse de el sau de ea se activează şi în creierul dvs. Denumite iniţial «maimuţa vede, maimuţa face», deoarece au fost descoperite în urma unui experiment efectuat pe maimuţe, aceste celule acţionează ca nişte oglinzi. E ca şi cum cortexul ar spune «Şi eu pot face asta» şi oglindeşte modul în care ar acţiona. […] Aceştia sunt localizaţi în aceleaşi regiuni corticale implicate în dezvoltarea limbajului şi detectarea emoţiilor la persoanele din jur. Când vezi expresia feţei cuiva căruia îi este frică, aceeaşi stare emoţională îţi este provocată şi ţie.

În ce măsură neuronii-oglindă au legătură cu pornografia? Gândiţi-vă ce se întâmplă cu neuronii oglindă când bărbaţii şi femeile privesc un material video pornografic. Creierul reacţionează ca şi cum tu ai fi cel implicat în actul sexual.

Ciprian Buzner

Reclame
Acest articol a fost publicat în CUVÂNT ORTODOX. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s