Monalisa Nordului, de la Delft la Washington

Romanul «Fata cu cercel de perlă» al scriitoarei americane Tracy Chevalier, este o recontextualizare, o biografie fictivă a câtorva tablouri de Jan Vermeer, şi mai ales a celui care poartă numele cărţii şi pe care publicul îl mai cunoaşte şi ca «Fata cu turban», pictat prin 1665. Este de asemenea o frescă socială a Olandei timpului său şi o poveste de dragoste, dar asta interesează mai puţin din perspectiva pe care o urmărim.

O tânără protestantă, fiica unui pictor de faianţă, în vârstă de şaisprezece ani, se angajează fată în casă la familia maestrului, sau cel puţin aceasta este intriga pe care autoarea o foloseşte pentru a da o explicaţie despre modelul tabloului, având în vedere că istoria păstrează foarte puţine date despre circumstanţele apariţiei lucrării respective, spre deosebire de ale altor opere ale pictorului.

În casă întâlneşte, printre alte tablouri, unele cu subiect religios, care o mişcă într-un mod ciudat, ca o provocare a intelectului ei, dat fiind că înregistrarea în imagine a unor scene ca unele momente din viaţa Maicii Domnului sau răstignirea nu este un lucru cu care imaginaţia protestantă e obişnuită. De asemenea, simţul ei înnăscut al culorii şi luminii generează o apropiere ciudată şi discretă între ea şi pictor şi îi permite lui Tracy Chevalier crearea unui nou aspect al intrigii.

În capitolul introductiv, tatăl fetei prezintă Vedere din Delft ca pe o îndulcire a amarului, ca pe o nuanţare a realităţii crude a necesităţii intrării lui Griet într-o lume de care se teme. Are rolul de a-i aminti fetei că va lucra în casa unui mare artist.

Femeia cu colierul oferă eroinei prilejul de a cunoaşte modul în care pictorul relaţionează cu modelele sale şi un model însuşi al pictorului, anume pe soţia comerciantului de artă van Ruijven, despotul erotic din cauza căruia Griet va fi nevoită să se mărite fără dragoste şi înainte de vreme, pentru a scăpa de avansuri ce i-ar fi putut distruge existenţa. Aspectul este amplificat cu ajutorul Fetei cu paharul de vin, un tablou din care eroina-subiect priveşte ea însăşi spre privitorii ei, ca o sfidare la adresa monstrului ce avea să o agreseze sexual în timpul şedinţelor de poză, până la finalizarea picturii, o sfidare a lumii care o condamnă, dar nu îi opreşte agresorul.

Imaginea este însă echilibrată prin prezentarea Concertului, un tablou în care apare din nou van Ruijven, de astă dată cu o lăută în braţe şi aşezat cu spatele, „ca să nu se vadă că nu ştie nici măcar cum se ţine în mână”. Locul este menit să aducă un zâmbet pe buzele tatălui îngrijorat al lui Griet, într-un moment în care ea îşi luase deja toate hotărârile.

În ceea ce priveşte Fata cu cercel de perlă, tabloul apare ca o descriere a dăruirii absolute a tinerei în faţa voinţei artistului, care nu îi cere decât să poarte cerceii de perlă, pentru obţinerea desăvârşirii imaginii, perforându-şi pe viu şi pe loc loburile urechilor, pentru a crea astfel acea aparenţă de senzualitate necesară, şi să ţină buzele întredeschise, ceea ce o face să îi spună în gând, cu tristeţe şi parcă cu mirare: „M-ai distrus” („Femeile caste nu apar în picturi cu gura deschisă”), în timp ce îşi lingea din nou buzele (ca să îi ofere modelul de care avea nevoie, sau ca să-şi ajute oprirea lacrimilor?).

Dar… „numai hoţii şi copiii fug”, aşa că sfârşitul romanului o găseşte pe eroină alegând „ceea ce ştia că trebuie să aleagă” şi vânzând cerceii de perlă, pe care Vermeer i-i lăsase prin testament, contra sumei de douăzeci de guldeni, meniţi să răscumpere o datorie a soţului ei, măcelarul cel cumsecade, care o salvase de ea însăşi şi de ameninţările lumii din jur.

Ioana Tătaru

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Cultura. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s