Allen Ginsberg și Generația Beat

…Ceea ce se numește în general contra-cultură în istoriile Statelor Unite din ultima jumătate de secol avea, pentru beatnici, acest revers, al aspirației spre o lume ideală și pură. (Dan Grigorescu, Postfața romanului „Pe drum”)

Poemul „Urlet” de Allen Ginsberg a fost interzis în 1957 (anul apariției romanului „Pe drum”, de Jack Kerouac) datorită utilizării de către autorul său a unor imagini de o violență și uneori un grotesc care au insultat deopotrivă simțămintele tradiționaliștilor și finul gust al academiștilor. Dar asta nu schimbă cu nimic faptul că „Howl” este un formidabil experiment de versificație (are fiecare vers lung cât să poată fi rostit într-o respirație, urmărește bătaia ritmului de jazz și e un fel de reluare a metodei dicteului automat, o transpunere în vers a tehnicii fluxului conștiinței); „Howl” este de asemenea un fel de manifest al Mișcării Beat, o prezentare a ceea ce tinerii care o alcătuiau erau și susțineau: niște picaro moderni, purtătorii unei experiențe de meditație religioasă mai degrabă decât ai unui curent literar artistic și, așa cum îi numește Ginsberg în poem, unele dintre cele mai „frumoase minți” ale vremii și locului. „Howl” folosește imagini din viețile lor pentru a-și instrumenta cazul împotriva Americii mercantile, convenționale, militariste și ipocrite de după cel de-al doilea război mondial, pentru a-l demasca pe zeul Moloch, ucigătorul de copii, ce se încuibase în inima americanilor: „Apartamente robot! Suburbii invizibile! Tezaure de schelete! Capitaluri oarbe! Industrii demonice! Granguri de granit! Bombe monstruoase…”

Cine erau așadar primii beatnici, nucleul în jurul căruia s-a cristalizat mișcarea? Jack Kerouac, tânărul cărturar romantic și hoinar, William Borroughs, prietenul său care-l făcea să se simtă ca și când n-ar fi citit nici o carte în viața lui, Neal Cassady, copilul perpetuu, ale cărui naturalețe și inocență l-au făcut să devină eroul principal atât în „Howl” cât și în „Pe drum” și, în sfârșit, profeticul Allen Ginsberg, cel care a aruncat în obrazul clasei de mijloc învingătoare mănușa urletului său în noapte. Toți s-au întâlnit la Universitatea Columbia. S-au împrietenit și au început să împărtășească experiențe povestite mai târziu, în stiluri inconfundabile și directe ca și autorii, în romane și poeme: rătăcirile lor prin New York, de la Bickford`s, unde lucrase Ginsberg cândva, și unde ascultau muzică la „tonomatul cu hidrogen” (în acest fel apare în „Howl” acuzarea bombei nucleare), până la grădina zoologică, unde cea mai agresivă imagine pe care o întâlnesc este cea a vieții de familie înrobitoare și distrugătoare de visuri (Ginsberg detesta feminitatea; găsea că principiul masculin descoperitor și născocitor este totul, iar femeia, statică și îmblânzitoare de zboruri, este doar o „cață”, ca și căminul pe care îl impune perechii ei și ca și progeniturile cu care îl împovărează, ca și „dolarul heterosexual”) apoi în Bronxul cu jazz, apoi pe Podul Brooklyn și mereu mai departe, spre Mexico sau orașele africane de dincolo de zări (o referire la exilul lui Burroughs în Tanger).

Scrierile beatnicilor datorează mult mediului citadin, dar datorează la fel de mult ideii de călătorie ca mișcare în spațiu și ca mișcare prin timp deopotrivă. Ei priveau viața ca pe o experiență ce s-ar putea numi religioasă  în sensul în care ea reprezintă o continuă deșteptare și îmbunătățire a sufletului; iar această călătorie a sufletului îmbrăca pentru ei, în practică și în texte, forma putinței de a merge cât mai departe „spre linia roșie a asfințitului”, a nestăpânitului dor de docă, a unei rătăciri aproape neîntrerupte pentru descoperirea tuturor lucrurilor minunate pe care nu le-au înțeles încă, în fond, poate, spiritul Părinților Fondatori ai Americii înseși.

Ioana Tătaru

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Cultura. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s