VIII. Dependența de pornografie. Concluzii.

5.  Concluzii  

Dragostea este cu totul altceva decât sexul

Tot omul are ascunse în adâncul sufletului său dorinţa de a iubi şi nevoia de a fi iubit. Numai dragostea ne poate face cu adevărat fericiţi.
Dar dragostea e cu totul altceva decât sexul.
Poţi iubi pe cineva până la a-ţi da viaţa pentru el, fără ca relaţia sexuală să intre în ecuaţia acestei iubiri. Dragostea faţă de părinţi sau faţă de copii, prietenia dusă până la jertfirea de sine, dragostea fidelă faţă de cineva care se află departe sunt doar câteva dintre multele fire ale iubirii care te pot lega de orice om din lumea aceasta. Tot aşa pot exista relaţii sexuale fără ca acestea să aibă nimic comun cu sentimentul de dragoste, ci dimpotrivă.

Luate separat, dragostea şi sexul au foarte puţine lucruri comune. Atât din punct de vederea neurologic şi hormonal, cât şi psihologic şi emoţional avem de-a face cu două realităţi complet diferite. Desigur, nu acelaşi lucru se poate spune atunci când vorbim despre dragostea dintre bărbat şi femeie în cadrul relaţiilor maritale, când aceasta se împlineşte şi prin unirea trupească a celor doi. Dar nici nu ştim dacă e corect să-i mai spunem acesteia „sex” în accepţiunea mediatică a termenului. Zicem aceasta fiindcă sexul definit mediatic sau consumerist îmbracă haina recreaţionalului, a euforicului sau a sportului de performanţă. Sexul liberalizat şi distrofic combinat cu perversiunea a ajuns să se mişte undeva în zona patologiei şi a horror-ului. Sexul acesta care este propus tinerilor ca antidepresiv sau drog extatic nu are absolut nimic comun cu dragostea, deşi se grefează iniţial pe dorinţa tânărului sau a omului de a iubi şi pe instinctul de a procrea.

Stiinta si Biserica

Cuvantul stiinta provine din latina si insemna initial adevar/cunoastere. Astazi ne-am obisnuit a intelege prin stiinta experimentul de laborator, formula chimica sau matematica si in afara acestora restul nu au valoare. Din pacate sensul a saracit cumplit. Si cine controleaza gramatica, controleaza situatia.

In toate aceste concluzii stiintifice in sensul larg dar si restrans al cuvantului am observat rolul adevaratei stiinte, acela de servitoare a Adevarului si a oamneilor si nu pe cel de stapana a oamenilor pe care il aroga societatea in care traim. Nu este un domeniu in care stiinta adevarata si nu pseudostiinta sa contrazica invatatura Bisericii. In acest sens recomand cursurile sustinute de N.C. Paulescu la Fac. de Medicina incepand cu anul 1902, cursuri stranse in cartea „Notiunile de „suflet” si „Dumnezeu” in fiziologie” Descoperitorul insulinei este un genial practician si ne spune ca „adevarata stiinta este cunostiinta prin cauze, iar cine studiaza cauzele secundare, este fortat de insasi logica stiintifca sa se ridice pana la cauza prima, adica pana la Dumnezeu”.

Hristos ne spune „Ca oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savarsit adulter cu ea in inima lui”. Credinciosii nu aveau nevoie sa afle de „neuronii oglinda” ca sa stie ca aceasta este un adevar. Fiindca adevarul nu este o idee sau teorie sau un cuvant gol ci este Hristos. („Eu sunt calea, adevarul si viata”). Dar iata a ajuns si stiinta la concluzia a ceea ce Biserica lui Hristos ne spune de 2000 de ani.

Hristos ne spune „Mai fericit este a da, decat a primii”, „Fericiti cei milostivi ca aceia se vor miluii”. Stiinta a descoperit oxitocina, hormonul atasamentului, care am aflat cand se activeaza.
Frumos din partea ei. Nu o denigram ca i-a trebuit mii de ani sa ajunga la concluzia Bisericii si nu spunem ca ne-a tinut in intuneric, ca e retrograda sau inapoiata. Este o sluga folositoare. Dar atat. Asociatia americana de Psihologie recomanda impotriva dependenteti de pronografie, ….. „psihoterapia ortodoxa”. Nu ii poate spune religie ortodoxa, ar fi prea mult, s-ar nega pe sine, dar totui se smereste si smerindu-se se inalta, cum zicea N.C. Paulescu precizand rolul stiintei.

O cunostiinta de 50 de ani, un om drag imi spunea ca el nu crede in Dumnezeu fiindca la o betie cu un alt preot acela nu i-a putut raspunde la intrebarea care l-a framantat intreaga lui viata. De ce in Biblie scrie „crede si nu cerceta”. Ce trist. Ce trista aceasta „stiinta” de popularizare a Bibliei. Mi-a trebuit ceva timp si nu cred ca l-am convins ca in Biblie nu scrie asa ceva. Ci ni se spune „Toate va sunt permise, dar nu toate va sunt de folos” si mai mult decat atat „Cercetati toate si pastrati ce e bun”. Greu de inghitit pentru mintile pline de prejudecata si trufie ale noastre ca „niste simpli pescari” au scris intr-o carte acuma 2000 de ani aceste lucruri care vadesc nu numai o libertate totala ci si o libertate cu caracter superior pentru om.

Am initiat aceasta serie datorita faptului ca guvernul canadian a stabilit ca pedofilia este orientare sexuala. Si asa cum la bunicii nostri le se parea inacceptabila homosexualitate, iar
pentru noi este ceva „firesc”, ma gandesc cum vor vedea copiii nostri aceste lucruri. Aceasta toleranta de dragul tolerantei (religia celor care nu cred in nimica) cred ca trebe sa isi gaseasca sfarsitul, dupa ce s-a dovedit falimentara.

Din perspectiva evolutionista, patimile se pun pe seama codului genetic sau a altor factori bine ganditi astfel incat sa nu mai existe mustrari de constiinta. (vezi filmul care desfinteaza stiintific teoria cum ca genele ne determina pe noi si arata ca noi ne determinam genele www.zboara.ro/film1 )

Ne mai spune Biserica ca ascultarea este cea mai inalta forma de libertate.  Ascultand, spovedindu-ma, smerindu-ma devin liber. Paradoxal! Postul este o bucurie pentru credinciosi si nu o constrangere. Plansul pentru pacatele proprii este una dintre cele mai mari bucurii pentru un credincios. Jugul lui Hristos ne elibereaza. Ne desavarseste. De suferinta oricum nu putem fugi, sau putem fugi dar nu putem scapa. Neasumarea suferintei este masochism. Sa sufar fara nici un scop final, fara o implinire, este un nonsens. Sa nu asteptam ca stiinta (cunostiintele) sa ne zica ce si cum, ca oricum ele nu ne conving, ele se adreseaza ratiunii si nu constiintei, singura care poate lua decizii de schimbare in bine pentru om. Si aceste mesaje s-au adresat ratiunii si nu atat constiintei. Vrem un mesaj care sa se adreseze constiintei? Atunci sa mergem la Biserica. Sa mergem sa ne spovedim pentru a avea o constiinta superioara ca sistem de referinta. Fiindca chiar Jung zicea ca mintea umana nu poate atinge absolutul. Cum pot progresa daca eu sunt propriul meu evaluator? Unde ajung daca eu sunt propriul meu sistem de referinta? Sa Il lasam pe Hristos sa ne fie prieten, frate, tata si fiu.

Adam a vrut Sa ajunga ca Dumnezeu,sa fie bogat, sa fie desavarsit, sa fie bun si a ales sa consume. A dorit implinire fara jertfa, prin confort. Si a murit. De cand lumea e amagirea ca
consumand vom deveni fericiti dar consumul nu ne duce decat la moarte.

O scurta recapitulare:

Kinsey un pedofil care in mod normal ar fi trebuit trimis la tratament sau in inchisoare a influentat esential modul de raportare la relatiile sexuale in societatea americana si ulterior in intreaga lume prin binecunoscutele filme hollywood-iene si prin mass-media. Este interesant cum ne punem intrebari si gasim raspunsuri tot mai aiuritoare cand vine vorba de a intelege Sfintele Taine ale Bisericii, sau despre sarbatorile crestine, dar nu ne batem capul deloc cu o ideologie ce provine de la niste oameni alienati si care ne distruge. Nu ne batem capul sa alfam cum e cu 8Martie, cu 14Februarie, cu alte inventii lumesti care in cele din urma doar indeparteaza omul de la menirea sa, intoarcerea in bratele lui Dumnezeu Tatal („veniti la mine toti cei obositi si impovarati si eu voi da odihna sufletelor voastre”), dar ne batem capul despre manipularea pe care ar face-o Biserica si despre averea pe care aceasta ar strange-o pe umerii nefericitilor credinciosi. Ce duh oare ne mana spre pierzanie si ce duh ar trebuii sa dobandim sa mergem spre Adevar?
Gramatica si umanismul.
In incheiere vreau sa ma opresc asupra acestor doua aspecte. Gramatica si umanismul. Cel care va controla gramatica (limbajul) va controla situatia. Daca ai o parere potrivnica celor predate la „scoala” politicii corecte ti se reproseaza imediat ca nu esti tolerant. Toleranta a devenit mai importanta decat Adevarul. Nu se mai discuta daca un lucru e adevarat sau nu, ci in fata lui se pune o forma fara fond si anume toleranta. Toleranta inseamna sa rabzi o situatie care in mod normal nu ar fi de acceptat, care se iveste intamplator, aleator, care nu ar trebuii sa fie provocata si sa nu aiba o forma „organizata”, fiindca atunci nu mi se mai cere toleranta ci schimbarea mintii. Sa accept inacceptabilul. Homosexualitatea de exemplu. Stim ca dupa caderea lui Adam din Rai a avut loc o dezordine in creatie si stim ca sunt oameni care au cu adevarat aceasta inclinare. Trebuie sa lupte impotriva ei, sau nu daca nu au credinta, dar in nici un caz nu pot sa sustina ca acest lucru este normal si sa doreasca sa il impuna celorlati ca firesc. Aici nu mai poate fi vorba de toleranta. Biserica uraste pacatul, dar iubeste pe pacatos.
Societatea cere sa fii tolerant de dragul tolerantei. Din ani ’80 nu se mai spune ca se condamna uciderea sau ranirea pruncului din pantecele mamei ci se vorbeste despre intreruperea de sarcina. Ce gol, ce inofensiv si deci … ce legal. Cea care a generat intregul proces in SUA (roe vs wade) dna Roe a nascut mai multi copiii, inclusiv pe cel pentru care a cerut „dreptul la alegere” si in prezent a facut apel la decizie dorind ca sentinta sa fie schimbata, adica sa nu ii se recunoasca dreptul castigat la proces si care a avut ca rezultat sute de milioane de victime in intreaga luma. Cum intoarce Dumnezeu oamenii …. Observam ca nu e dreptul la crima, ci la alegere. Dar despre gramatica ar fi alte 10 serii pe care sper ca cineva inzestrat pe aceasta tema sa le scrie si sa faca putina lumina.
In ciuda tuturor evidentelor gasim noi (societatea „civilizata, progresiste si umanista” din care facem parte si noi romanii tot mai mult si tot mai multi) manipulatoare participarea la slujbele bisericii si taina spovedaniei de exemplu, chiar printre ortodocsi practicanti scufundarea de 3 ori in apa a copilului la taina Botezului pare un act deplasat iar pt ceilalti o barbarie, Taina Cununiei are un iz de „trebe facut ca m-a bataut bunica la cap” (ce o sa fie cand noi vom fi bunicii?!) dar nu gasim manipulatoare de exemplu asociatia UNESCO fondata de Julian Huxley (1887-1975), biolog evolutionist si umanist, promotorul teoriilor lui Pierre Teilhard de Chardin (teorii combatute vehement de Pr Serafim Rose)) si nepotul lui Thomas Huxley, cunoscut ca „buldogul lui Darwin” fiind cel mai acerb avocat al evolutinosimului si care impreuna cu Einstein, Thomas Mann si John Dewey au fondat Prima Asociatia Umanista din New York. Nu gasim manipulatoare recomandarea Unesco si OMS (organizatia mondiala a sanatatii) care recoamnda masturbarea incepand cu varsta de 6 ani si tot pe baza acestei organizatii, in Anglia, cel putin elevilor de liceu li se „recoamanda” ca metoda anticonceptionala … sexul oral.
Huxley a scris o carte despre scopurile Unesco in care sustine ideea ca razboiul si neintelegerile dintre oameni sunt cauzate de ignoranta fata de felul de viata al celuilalt. Astfel se tranfera „vina”, cauza, din sfera patimilor in planul cunoasterii (cunostiintelor mai corect spus). „Sarcina Unesco este sa ajute la aparitia unei unice culturi mondiale si fond de idei si cu propriul scop cuprinzator” (Unesco, Its purpose and its Philosophy, Preparatory Commission of Unesco, 1946, p.61). Cine stabileste care „idei” sunt bune si care nu? Ce fel de viata au acesti oameni? Ce modele au in fata? Asta nu conteaza. Cultura a devenit izbavitoare. Oameni de cultura au copiat din vechile erezii ale lumii; aceleasi ispite, acelasi idei, imbracate doar in alte forme si cei ce le propovaduiesc se cred originali, geniali, spirite fecunde, promotorii unor teorii izbavitoare. Nu sunt. Aceleasi erezii din primele secole ne bantuie, doar imbracate in alte forme. Sa vedem ce ne spune tocmai „intelectualul Romaniei” G. Liceanu in cartea sa „despre seductie”. El ffirma: „crestinismul isi vadeste adevarata lui dimensiune erotica” , Hristos fiind doar un seducator si „dragostea reprezinta focalizarea extrema a sexualitatii, locul in care sexul se intrupeaza…” si „toti cei care traim cultura ca Bildung suntem secundatori secunzi, regasind sursele unei intelegeri originare (cultura) a lumii, ii ademenim pe ceilalti in directia lucrului minunat pe care l-am descoperit”. Vai, vai, vai. „Tout a ete dit! Si les mots n’a pas changé le sens et le sens n’a pas changé les mots”
Moartea ateismului a dus la nasterea umanismului. Oamenii au nevoie sa creada in ceva. Avem o sete de nemurire infinita sadita in noi de Dumnezeu si am ales sa credem in om, sa il facem pe om dumnezeu, ecce umanitatea. Si umanitatea imi propune cultura (sociala, ecologica, stiintifica, etc). Nu imi salut vecinul de bloc, dar iubesc balenele din marea Chinei si caini napastuiti din Bucuresti. Ma lasa rece copilul flamand de pe strada si imi ucid pruncul din pantece dar plang la vedera unei camile insetate. Oamenii ma obosesc, ma streseaza, ma deprima, ii urasc dar iubesc umanitatea, ideea de umanitate de fapt. O teorie. Un nimic. Oare incultura este problema umanitatii sau „cultura” patimilor (mandria, egoismul, desfranarea, lacomia, mania, invidia)? Oare nestiinta ne-a scos din Rai sau mandria si neascultarea. De ce are mai multa nevoie lumea: de oameni culti sau de oameni sfinti, buni, curati, se intreba Sf. Nicolae Velimirovici. Sf. Teofan Zavoratul (un om cu multa scoala) arata ca omul nu se poate intoarce la Dumnezeu cu argumente ci prin lepadarea de patimi, lepadare care se implineste prin rugaciune.
Eliade spunea despre cultura occidentului „acest mort de 4 zile, este provincial” si nu este criteriul suprem. Popoarele ortodoxe nu trebuie sa se scarpine unde nu le doare, adica nu trebuie sa-si insuseasca angoase straine credintei lor. E ca si cum un bolnav spune unui sanatos ca e bolnav si acesta ia medicamentele prin care chiar ajunge bolnav. Oare nu asta s-a intamplat si cu neamul romanesc in ultimele decenii? Prin „cultura” si „stiinta” noi ne intoarcem inainte de crestinism, cand nu avem pe Hristos si invatatura Sa lasata ucenicilor. Crestinul nu cauta desavarsirea si implinirea in gnoza (cunoastere) – desi se foloseste de ea – deoarece si diavolul cunoaste, si inca de mii de ori mai multe ca noi si daca fixam cunoasterea lumeasca drept tinta, atunci ne ajuta, el, tatal inspiratilor, ocupandu-ne toata viata cu noi si noi descoperiri revelate de el, deviindu-ne de la tina noastra: sfintenia. Pentru crestin cea mai mare lucrare care se poate face este cea asupra lui insusi.
Fragmentul de mai jos e greu de ghicit la constitutia carui stat face referire. Il trimit ca sa incepem sa invatam sa deosebim duhurile si lucrarile, indiferent de haina lor. „Constitutia X este documentul istoric in care s-a exprimat in mod clar, in fata intregii constiinte a umanitatii, triumful definitiv impotriva extremismului national si impotriva netolerantei, fanatismului si exclusivismului religios. Numai prin aceasta constitutie s-a pus capat existentei unei Biserici dominante in Y si s-a instaurat o reala libertate de constiinta si o autentica toleranta de credinta. Satisfacerea necesitatilor religioase ale credincisoilor se bazeaza pe o larga toleranta a credinteti. In X toate cultele au drepturi egale in fata Statului, nici unuia dintre ele nu i se arata cea mai mica preferinta… Toate au drepturi egale si o obligatie unica, de a nu calca legiuirea si de a nu se amesteca in activitatea Statului.” SUA? UE? Canda? Germania? Franta? Romania? Rusia? Nu! URSS. Constituita stalinista din 1950. Ura, ura, ura. Cred ca mensevicii de la Bruxsel au dat copy/paste de la bolsevici. Nu au schimbat nimica. Iata ce idei imbratisam noi si ni se par nemaipomenite. Ei bine istoira ne-a dovedit ca nu sunt. 
„Feriti-va de proorocii mincinosi, care vin la voi in haine de oi, iar pe dinauntru sunt lupi rapitori. Dupa roadele lor ii veti cunoaste. Au doara culeg oamenii struguri din spini sau smochine din maracini? Asa ca orice pom bun face roade bune, iar pomul rau face roade rele. Nu poate pom bun sa faca roade rele, nici pom rau sa faca roade bune. Iar orice pom care nu face roada buna se taie si se arunca in foc. De aceea, dupa roadele lor ii veti cunoaste.”
A intrebat Pilat din Pont „ce este adevarul?” si Hristos a tacut. Daca il intreba cine este adevarul, Hristos i-ar fi raspuns: Eu sunt.

Ciprian Buzner

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în CUVÂNT ORTODOX. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s