XVI. El rămâne, înţeles, necuprins şi exprimat, negrăit

Am mărturisit în primele noastre întâlniri adevărul că Dumnezeu a creat lumea din nimic şi că nu a emanat-o din Sine. Aceasta înseamnă că esenţa lumii şi esenţa divină sunt cu totul altceva. Diferenţa dintre cele două este radicală, încât putem afirma cu siguranţă că esenţa divină rămâne inaccesibilă omului.

Cu toate acestea Dumnezeu nu este separat de lume ci o menţine în existenţă prin energiile Sale. Pornind direct din fiinţa lui Dumnezeu, aceste energii sunt şi se numesc necreate. Ele sunt lucrarea lui Dumnezeu în lume şi în acest fel putem cunoaşte despre Dumnezeu, putem fi cu Dumnezeu, noi în Dumnezeu şi Dumnezeu în noi, deşi după fiinţă (după esenţă) nu îl vom putea cunoaşte niciodată.

Ambele realităţi amintite sunt exprimate foarte frumos şi clar într-o alcătuire de la slujba parastasului: „Pe Dumnezeu nu este cu putinţă a-L vedea oamenilor, spre Care nu cutează a căuta oştile îngereşti, iar prin tine, Preacurată, S-a arătat oamenilor Cuvântul întrupat.”

Atunci când încercăm să-L cunoaştem pe Dumnezeu din modul Său de manifestare în lume, din lucrările Sale, spunem că mergem pe calea catafatică de cunoaştere a lui Dumnezeu. Cunoaşterea aceasta se manifestă apoi printr-o vorbire afirmativă, pozitivă despre Dumnezeu. Spunem despre El că este frumuseţe, iubire, măreţie, smerenie, etc.

Pe de altă parte, simţim că, oricât am încerca să exprimăm aceste calităţi divine, rămâne un infinit pe care nu îl cunoaştem şi nu îl putem exprima. Această simţire a infinitului dumnezeiesc ne deschide calea de cunoaştere apofatică a lui Dumnezeu. De acum înţelegem că este mai precisă vorbirea despre Dumnezeu în care îi negăm orice nedesăvârşire şi arătăm că, deşi cunoscute, calităţile Sale rămân mai presus de ceea ce putem noi simţi, gândi şi exprima.

Comparaţia care credem că ne poate ajuta cel mai bine să înţelegem aceste căi de cunoaştere şi faptul că ele nu sunt contradictorii, ci complementare, este referitoare la cunoaşterea persoanei umane. Indiferent cât de apropiat şi de drag ne este cineva, noi simţim că deşi îl cunoaştem foarte bine, totuşi, ne rămâne în continuare o taină care ne îndeamnă la o şi mai profundă comuniune. Abisurile inimii sale ne rămân inaccesibile direct, vorbirea sa tainică cu sine şi cu Dumnezeu o putem percepe doar atunci când ne este împărtăşită prin limbaje exterioare. „Căci cine dintre oameni ştie ale omului, decât duhul omului, care este în el?” (I Corinteni 2,11). Desigur, comparaţia nu exprimă deplin şi desăvârşit ceea ce ne-am propus pentru că inima omului este cunoscută total de Dumnezeu şi El poate dărui această cunoaştere sfinţilor: „Iar nouă ni le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Său, fiindcă Duhul toate le cercetează, chiar şi adâncurile lui Dumnezeu.” (I Corinteni 2,10); „Iar Iisus, cunoscând gândurile lor, răspunzând a zis către ei: Ce cugetaţi în inimile voastre?” (Luca 5,22), dar credem că este suficient de sugestivă.

Săptămâna viitoare vom vorbi despre ultima şi cea mai înaltă cale de cunoaştere a lui Dumnezeu, calea mistică.

Numai bine!

Siluan Popescu

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în CUVÂNT ORTODOX. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la XVI. El rămâne, înţeles, necuprins şi exprimat, negrăit

  1. Aurelius Anja zice:

    …cu mintea-n inima si inima-n minte !

    Multumim !

    A.S !

  2. Deci sunt doua cauze care generează probleme lipsa de cunoa tere a lui Dumnezeu prin experien ă, i a Scripturilor prin practică.

  3. Pingback: Siluan Popescu: Spre Emaus – El rămâne, înţeles, necuprins şi exprimat, negrăit « CUVÂNT ORTODOX

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s