Profesorul Bloom, despre Marcel Proust

“…dragostea rămâne autentică doar între bunică, mamă şi Marcel, dar nu şi între celelalte personaje din roman. Chiar şi prietenia pare la fel de imposibilă ca dragostea; adevărata convingere este gelozia, care e uimitor de complexă la aceşti puternici exilaţi din Sodoma şi Gomora.”

În “Canonul occidental”, Harold Bloom vorbeşte despre autorul romanului “În căutarea timpului pierdut” ca despre un specialist al geloziei sexuale. Sexualitatea însăşi, ca şi în cazul lui Walt Whitman sau al lui Allen Ginsberg, capătă rangul de metaforă pentru o analiză a altor elemente ale existenţei omeneşti. Gelozia lui Swann faţă de Odette este, deci, un fel de istorie a artei, pe când gelozia lui Marcel faţă de Albertine este o reprezentare, o cheie a relaţiilor lui cu semenii săi în general şi cu cei la care ţine în special. Deşi personajele sugerează toate, puternic, un fond androgin, romanul face o teorie a geloziei care rivalizează cu cea shakespeariană din Othello şi din Poveste de iarnă.

Swan este gelos din cauza Odettei, ceea ce dă autorului ocazia unei prezentări detaliate a trăirilor pe care sentimentul le generează, precum şi a manifestării unei ironii ce permite analiza relaţiei dintre gelozie şi dragoste. Swann constată că studiază viaţa socială a Odettei cu pasiunea estetului care răsfoieşte documente din Florenţa secolului al XV-lea, ceea ce aminteşte eroului de pasiunea sa din tinereţe pentru descoperirea adevărului; el va avea de asemenea prilejul să constate că prezenţa fizică a obiectului dragostei- geloziei sale este mult mai puţin impresionantă pentru el decât chipul iubitei pe care îl poartă în minte. Iar căsătoria lui cu Odette se va petrece mult după ce gelozia a fost dată uitării, ca şi iubirea de altfel, însă amintirea geloziei îl chinuie încă şi « cercetările » sale continuă.

În ceea ce îl priveşte pe Marcel, naratorul în curs de maturizare a propriei conştiinţe, el se îndrăgosteşte de Albertine poate chiar din cauza aventurilor ei lesbiene care au generat, ca primă reacţie a lui, gelozia ce a ţinut apoi în viaţă, până la un punct, iubirea; “Plecând din Balbec, îmi imaginam că las în urmă Gomora, trăgând-o şi pe Albertine de acolo. În realitate, Gomora era peste tot în lume.” Sexul sau orientarea sexuală a protagoniştilor săi contează pentru Marcel Proust strict din perspectiva unei analize a relaţiilor dintre masculinul şi femininul din fiecare suflet. Într-o discuţie cu naratorul Marcel, Swann substituie aproape total “gelozie” cu “curiozitate” şi “curiozitate” cu “păsare” pur şi simplu, ceea ce arată că, în cazul lui, cuvântul « gelozie » denumeşte o forţă care pune în acţiune mecanisme mult mai subtile şi mai importante decât cele sentimentale.

Proust face saltul către o viziune ce alătură Sodoma şi Gomora Ierusalimului şi Edenului: trei paradisuri abandonate, în sensul în care singurele paradisuri adevărate sunt cele pierdute; în centrul romanului se îmbină puterea evreilor de a supravieţui într-un exil perpetuu cu stoicismul homosexualilor de-a lungul timpului; homosexualul este cineva pentru care principiul feminin nu există, decât cel mult ca partener de conversaţie, cineva incapabil să sesizeze alteritatea complementară, în plenitudinea ei: un ins exilat din întreg, exilat printr-un fel de handicap. Deşi Swann şi Marcel sunt construiţi prin opoziţie cu homosexualul Charlus şi bisexualul Sain Loup, naratorul, ca aristocrat heterosexual, este un vizionar mai convingător al acestei noi mitologii.

Ioana Tătaru

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Cultura. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s