”Știi, viața se trăiește într-o clipă.” (Parfum de femeie)

E 2.00 noapte. Cățeaua se uită la mine de parcă mi-ar zice „hai odată să ne culcăm, că-i târziu”. Dar nu-i nici o grabă. Sunt sătul de grabă. Spiritul ăsta de „Fast Food” și  tot ce reprezintă el ca stil de viață mă face să mă simt bătrân.

Să mănânci repede. Hm. Dar de ce să mănânc repede? Nu vreau! Vreau să mănânc și să beau lent, pentru a savura mâncarea, pentru a mă bucura de procesul de prepare al mâncării, fără grabă și de calitate.

Azi de dimineață venii pe la mine un bun prieten pentru a-mi aduce un laptop la care să mă uit. Îl avea cineva de vânzare și vroia să-l cumpere, prețul de vânzare fiind cam mic însă, nu mai știa ce să creadă. ”Uită-te puțin la el și zi-mi repede dacă merită banii sau are vreun defect ascuns”. ”Imediat, stai să pun de o cafea”. ”Costi, lasă cafeaua că mă grăbesc, uită-te repede la el, și zi-mi, îl iau sau nu îl iau”. ”Dar ce frate dau turcii de te grăbești așa? Ia-o ușor că dacă vrei să mă uit atent la el, durează cam o oră jumate” Devenisem puțin hâtru, mărind cam c-o oră. Îl văd cum se –ngălbenește la față . ”Mai repede nu se poate? Că am o zi extrem de încărcată, nici nu știu cum să-mi împart timpul, dacă stau la tine o oră jumate am dat-o în bară”. ”Ho că am glumit. Hai că vedem ce-i cu el în juma de oră. E bine?”. Ca să n-o mai lungesc, în 20 minute i-am dat un răspuns, un mersi scurt, și dus a fost.

Iar eu, pentru că nu am somn, mă gândesc în miez de noapte la acest episod banal, care pune în evidență după părerea mea, un fenomen ce ia amploare în zilele noastre. GRABA (cu litere mari) este (după umila mea părere) un rău al acestui început de secol care tinde să se generalizeze și care NU este un rău necesar. Tot mai mulți oameni trăiesc alergând după timp, și îl ajung doar când mor, fie de un infarct, fie de un accident pe autostradă pentru că goneau prea tare pentru a ajunge la timp. Alții sunt prea nerăbdători să trăiască în viitor, și uită să trăiască în prezent, care este unicul timp care există cu adevărat.

Cică suntem în secolul vitezei și trebuie să ne adaptăm. Totul trebuie făcut repede și în cantitate mare, economisind timp. Chestia asta vine de dincolo de ocean, de la americani, discipolii lucrului rapid, imediat și în cantitate mare. O merge acolo la ei, aici însă… Mai ușor! Că nu ești Ferrari! Unde alergi așa? Ce te grăbești? Fii atent la detalii și vei constata cu surprindere cum crește calitatea lucrului făcut, iar stresul se va reduce considerabil. În plus elimini riscul de a omite ceva ce poate fi important. Câte “chixuri” nu s-au dat datorită grabei.

Personal consider că practicând acest lucru în viață, ne reîntoarcem la valorile familiei, ale prietenilor, ale timpului liber, ale bunei comodități, ale vieții în micile comunități. O întoarcere la AICI, prezent și concret, înseamnă  a relua valorile esențiale ale ființei umane, a micilor plăceri ale cotidianului, ale vieții simple și ale conviețuirii, ale religiei și credinței. Înseamnă un mediu de lucru mai puțin coercitiv, mai vesel, mai calm, și totuși zic eu mai productiv, mediu în care toți oamenii fac cu plăcere ceea ce știu să facă.

E recomandabil să ne gândim mai în amănunt la toate acestea. E posibil ca vechile proverbe: „Cu răbdarea trece marea” și „Graba strică treaba”, să merite din nou atenția noastră în aceste timpuri de nebunie.

În filmul „Parfum de femeie” există o scenă de neuitat în care orbul (interpretat de Al Pacino) invită o fată la dans și ea îi răspunde: “Nu pot, logodnicul meu va sosi în curând”. La care orbul îi răspunde: ”Știi, viața se trăiește într-o clipă.” și o ia la un tango. Cel mai bun moment al acestui film este această scenă de 2 sau 3 minute.

Un oltean iute din fire, citind acest articol ar putea să zică: ”Mută-te în Ardeal”. Ar fi o idee. Poate așa scap de senzația asta de bătrânețe.

Mă opresc aici. Mă gândesc că dacă acest articol este prea lung nu va fi citit de cei grăbiți.

Haide pa.

Constantin Râpaşcu

Sursa: DROBETA PRESS

Despre CUVÂNT ORTODOX

Gânduri și cărți ortodoxe.
Acest articol a fost publicat în CUVÂNT ORTODOX. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

