Ce păcat sau necurăţie are o scurgere firească? (Sfântul Atanasie cel Mare)

Toate făpturile lui Dumnezeu sunt bune şi curate; fiindcă Cuvântul lui Dumnezeu n-a făcut nimic netrebnic şi necurat; căci după Apostol, „ai lui Hristos bună mireasmă suntem între cei ce se mântuiesc” (II Cor. 2,15). Dar fiindcă săgeţile diavolului sunt diferite şi de multe feluri, şi pe cei curaţi la minte se nevoieşte a-i tulbura, şi opreşte pe fraţi de la străduinţele obişnuite, semănând pe ascuns în ei gânduri necurate şi spurcate, vino, ca pe scurt să alungăm amăgirile diavolului, prin harul Mântuitorului nostru şi să întărim mintea celor mai simpli.

„Toate sunt curate pentru cei curaţi, iar celor necuraţi şi conştiinţa şi toate le sunt spurcate.” (Tit 1,15). Dar mă minunez de vicleşugul diavolului, căci fiind el stricăciune şi pieire, strâneşte gânduri le aparenţă curate; iar ceea ce se face este mai curând cursă ori ispitire, căci precum am zis mai înainte, pentru ca să reţină pe cei străduitori de la zelul obişnuit şi mântuitor şi pentru ca să se pară că a învins în această privinţă, întrebuinţează astfel de momeli, care nu aduc nici un folos pentru viaţă, ci provoacă întrebări şi flecării, care trebuiesc înlăturate.

Căci, spune-mi mie, iubite şi preacucernice, ce păcat, sau necurăţie, are o scurgere firescă. Aceasta ar fi tot aşa ca şi cum cineva ar voi să aducă învinuire pentru sereţia ce se elimină prin nări, şi pentru scuipatul ce se elimină prin gură; dar avem să spunem încă mai multe şi despre scurgerile din pântece, care sunt necesare celui viu pentru viaţă.

Şi apoi dacă credem că omul este făptura mâinilor lui Dumnezeu, după dumnezeieştile Scripturi, cum se putea face din puterea curată un lucru spurcat? „Dacă suntem neam al lui Dumnezeu,

după Faptele dumnezeieşti ale Apostolilor (17,28-29), apoi nimic necurat nu avem în noi”; fiindcă numai atunci ne spurcăm, când făptuim păcatul cel prea puturos. Iar când se întâmplă vreo scutegere firească involuntară, atunci necesitatea firii, precum am spus, pe lângă celelalte o suferim şi pe aceasta.

Însă fiindcă cei ce vreau să grăiască împotriva celor ce se numesc drepte, sau mai bine zis, celor făcute de Dumnezeu, se referă la cuvântul evanghelic, după care „nu cele ce intră spurcă pe om, ci cele ce ies”, trebuie să se mustre şi această nesocotinţă a lor, că nu o voi mai numi întrebare. Fiindcă înainte de toate, nefiind întăriţi, în neştiinţa lor, vatămă Scripturile. Iar cuvântul divin este aşa: Fiindcă iarăşi unii au asemenea îndoieli asupra mâncărurilor, însuşi Domnul, dezlegând neştiinţa lor, adică dând în vileag eroarea lor zice că: „Nu cele ce intră spurcă pe om, ci cele ce ies; apo adaugă: şi de unde ies? şi răspunde: din inimă; căci ştie că acolo sunt visteriile rele ale gândurilor spurcate şi ale celorlalte păcate. Iar Apostolul învăţând mai pe scurt despre aceasta zice: „Mâncarea nu ne va pune pe noi înaintea lui Dumnezeu” (I Cor. 8,18).

Şi de ar zice cineva acum desluşit că scurgerea firească ne va duce la păcat; se poate că şi doctorii, ca măcar de la cei din afară să se ruşineze, în privinţa aceasta vor răspunde că celui ce trăieşte i s-au dat oarecari ieşiri indispensabile spre a elimina prisosinţa scurgerilor care hrănesc fiecare mădular din noi, precum cele de prisos ale capului sunt perii, şi mucoasele cele ce se elimină din cap, şi ale pântecelui ce se leapădă; deci cele de prisos ale canalelor de sămânţă este aceea.

Aşadar, ce fel de păcat este în faţa lui Dumnezeu, o bătrânule prea iubitor de Dumnezeu, când însuşi Stăpânul cel ce a plăsmuit vietatea a voit şi a făcut aceste mădulare, ca să aibă acest fel de ieşiri?

(…)

CANOANELE SFÂNTULUI ATANASIE CEL MARE (+373), CANONUL 1

Canoanele Bisericii Ortodoxe, Arhid. Prof. dr. Ioan N. Floca, Sibiu, 1993, pp 333-334

Anunțuri

Despre CUVÂNT ORTODOX

Gânduri și cărți ortodoxe.
Acest articol a fost publicat în Calea fericirii (Morala), Canoane (Drept bisericesc), TEOLOGIE SISTEMATICA. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Ce păcat sau necurăţie are o scurgere firească? (Sfântul Atanasie cel Mare)

  1. seuleanu zice:

    Pe mine nu m-ati convins ca anumite scurgeri din trup nu sunt considerate pacat .Cred ca ar trebuii sa mai citesti inca osdata si sa cugetie la poruncile date de Dumnezeu poporului evreu cu privire la scurgerile chiar si cele involuntare – barbati- sau periodice la femeie, ca fiind pacat si necuratie

  2. Nici nu ne-am propus să vă convingem, ci doar să vă punem în atenție un canon.

  3. VALERIAN zice:

    SUNT SINCER SI NU MIE RUSINA SA SPUN PARACTIC MASTURBAREA DE VRO 15 ANI ,AS FI VRUT SA MA LAS .NU PRACTIC ZILNIC NUMAI CAND SIMT NEVOIA SI CAND MAI IMI FUGE MINTEA LA IMAGINI PROVOCATOARE ,STIU CA E UN PACAT DE A PRACTICA ACEST VICIU AM CITIT ACET DOCUMENTAR .SUNA BINE DOCUMENTARUL. EU DACA NU IMI DORESC UN COPIL E UN PACAT ?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s