Parfum, batic, tocuri, fustă, rimel şi har

Portul femeii in Biserica – o abordare de pe alte meleaguri

Sunt in Rusia de aproximativ patru luni. Pe cat particip mai mult  la slujbele lor realizez ca aspctele legate de vestimentatia femeii in Biserica nu sunt atat de formale precum ar parea; aici  nici o femeie nu poate participa la slujba  fara batic si fusta, in plus la intrare exista cate o lada plina cu piese vestimentare femeiesti din care fiecare dievochka  se poate servi daca  nu are  port adecvat. Nu gasesti nici una cu capul gol la slujbele pravoslavnice, macar sa cauti cu lumanarea.  Cred ca pentru a intelege  acest aspect trebuie facute cateva observatii legate de rusoaice si de atitudinea lor – a  celor credincioase bineinteles – fata de Biserica.

Ceea ce frapeaza la ele este cochetaria lor care uneori merge pana la grotesc, cel putin in privinta machiajului. Deunazi priveam o femeie  frumoasa coz, care plangea  in fata unei copii a icoanei Pantanassa, adusa de la Vatopedu, la manastirea Novosspaski, undeva langa moastele Sfintei Matrona. Lacrimile i se prelingeau pe obrajii bucalati dupa ce traversau rimelul pus in cantitati atat de generoase pe gene, incat acestea capatasera un aspect metalic. Din cand in cand isi facea cruce cu niste unghii enorme, incondeiate la capat cu un model acvatic. Tocurile cizmelor erau foarte inalte, sincer nu pricepeam cum poate umbla pe ele. Mare chin trebuie ca indura aici in Rusia o fata ca sa para frumoasa. Scriu asta pentru ca aici toate tinerele umbla pe tocuri si sunt gatite si machiate  de mama focului, inclusiv cele credincioase. Se pare ca duhovnicii rusi nu au o problema in privinta asta, imi amintesc  de un articol din  lumea credintei  unde Gheorghita Ciocioi facea cronica unei parade de moda… pravoslavnica care a avut loc la Moscova in ultima perioada. Harul insa nu e mai putin activ in prezenta unei miresme de la Avon Cosmetics…

Cat de diferite stau lucrurile  prin alte parti  putem constata si singuri. La un moment dat Cuviosul Paisie Aghioritul ii spune unei femei cu niste unghii enorme ca ea il raneste pe Hristos cu unghiile ei. Parintele Cleopa de la Sihastria are in nu mai stiu care volum editat de parintele Ioanichie Balan niste consideratii foarte aspre la adresa machiajului. In  indreptarele de spovedanie romanesti – cele mai extremiste ce-i drept – machiajul este socotit ca un fel de desfrau.

In al doilea rand in Rusia toata lumea pravsolavnica  – si deci toate femeile – se impartaseste foarte des. Indiferent cat de formal s-ar putea petrece acesta taina, harul tot lucreaza… in pofida frumusetii, zic eu artificiale, pe care incearca sa si-o inoculeze partea femeiasca.

In cele din urma, aici procesul de maturizare la femei se petrece foarte repede, la 16 ani o fata  stie cam tot ceea ce la noi ar afla in jurul varstei de 30. Aceasta maturizare precoce coincide in cazul celor credincioase cu una de ordin duhovnicesc. Aceasta este alimentata si de atitudinea mamelor, nu vei vedea nici una care sa isi aduca fetitele la Biserica, fie ele de orice varsta, cu capul neacoperit. Si puterea obisnuintei lucreaza…

Acest obicei are ca si consecinta o evlavie mai mare din parte femeilor la slujbe si, manifestata si de partea barbateasca, o disciplina in Biserica care ne cam lipseste noua romanilor. Imi povestea o maica care a fost la Ierusalim ce debandada era intr-un grup de romani cand isi asteptau randul sa intre in Sfantul Mormant, si ce ordine si respect pentru sfintenia locului aveau cei din grupul rusilor. Cred ca evlavia manifestata din punct de vedere vestimentar de catre femei este si ea o cauza, poate primara, a acestei discipline. Cat timp, si acum scriu din perspectiva unui barbat, noua ne fug ochii dupa cine stie ce minijup sau decolteu mai tentant, atmosfera duhovniceasca din Biserica va fi viciata si va avea ca si efect lipsa de evlavie la slujba. Poate  ca daca clerul roman ar impune femeilor sa poarte batic si fusta acest lucru ar insemna un reviriment bisericesc. Ce ziceti merita sa facem o incercare?

Darie Dragoi

Anunțuri

Despre CUVÂNT ORTODOX

Gânduri și cărți ortodoxe.
Acest articol a fost publicat în Reportaj. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Parfum, batic, tocuri, fustă, rimel şi har

  1. loredana zice:

    intradevar este foarte pacat sa intre femeia in pantaloni si fara batic sau machiate in biserica..imi spunea tata ca sunt „papusile iadului”…

  2. kiusimus zice:

    Eu zic ca nu merita,deoarece nu e scris nicaieri ca fetele trebuie sa poarte batic in biserica, ci femeile trebuie sa-si acopere capul, adica nici chiar in cazul femeilor nu despre batic merge vorba.
    Imi place si mie cand femeile au o tinuta decenta in biserica, dar pentru mine acoperirea capului, mai ales vara, cand esti imbracata intr-o rochie usoara, careia nici cum nu i se potriveste nici un fel de batic-e un sacrificiu daca mi-l pun inainte de a intra, caci pe strada in halul acesta nu pot sa merg.

  3. Vasile Maradin zice:

    Da, asa este…aveți mare dreptate. La noi in bisericile ortodoxe romane , fie ele si peste hotare, credincioasele noastre nu-si acoperă capul in biserica.Bă mai mult vin îmbrăcate in pantaloni, precum bărbații. Asta fără sa critic, este lipsa de respect adusă Maicii Domnului. Ar trebui ca mai marii BOR sa ia măsuri mai serioase si sa promoveze ținuta femeii in biserica.

  4. Daniela zice:

    Daniela_HH

    Da,foarte mare dreptate aveti… Ne lipsesc mamele credincioase si duhovnicii buni, cum spunea un parinte, de aceea nu avem acea educatie adecvata…Si tocmai de aceea suntem asa dezbinati pt.ca suntem caldicei…A fi modern nu inseamna a fi fara respect de cele sfinte si nici a ne lepada de Christos.
    Doamna @kiusimus , nu scrie nicari ca trebuie sa purtam batic pe cap, spune doar „capul sa fie acoperit” ( ajunge si o esarfa usoara) asta semn de ascultare, smerenie si respect fata de Maica Domnului macar .
    Sa ne de-a Dumnezeu putere de intelegere .

  5. Ioan Cadari zice:

    Eu sunt sarman si plin de pacate dar vad ca noi stim sa ne respectam si sa facem ceia ce ne pare ca ne aduce vreun folos lumesc adica mergInd la o judecata un barbat cInd intra la judecator isi ridica palaria sau se descopere In semn de respect pentru omul dela care asteeapta sa primeasca o judecata dreapta, Dar cind trece pe lInga crucea pe care se afla chipul si aducerea amite de Hristos nu se pleaca si nu face smnul cruci si al supuneri fata de cel care sa rastignit pentru noi. Iar femeile nu toate marea majoritate au lepadat credinta si Invatatura Bibilei care spune la Faptele Apostolilor cum trbuie sa fie tinuta femei In adunare In biserica , Asta si pentru ca mai nari biserici care ar trebui sa puna regula in biserica sau coborit in noroi pentru a nu jigni pe uni si pe alti de la care ateapta foloase care sunt trecatoare odata cu ei, insa ratacirea si pacatul vor veni cu ei la judecata ( IEZECHIEL Cap; 34–si35 daca minte Proorocul si eu mint dar nu va ramIne ne rasplatita fapta fiecaruia dintre noi a celor ce stiu mult si propovaduiesc putin si a celor ce stiu putin si nu aduc rod nici cu putinul pe care Il au .
    Daoamne iartama si nu ma lasa sa cad in pacatul mIndriei si nici sa clevetesc pe aproapele meu , insa nici sa ma alaturi faptelor vrednice de judecata si de osinda ce vine dupa dreptate pentru pacatele noastre amin amin amin

  6. Elena zice:

    Cred ca fiecare ar trebui sa-si vada de rugaciune in biserica si sa nu urmareasca cine si cum vine imbracat. Sa-l lasam pe Dumnezeu sa ne judece si sa ne indrepte! Pana la urma mare lucru este ca si aceste persoane, imbracate putin mai nepotrivit,sunt aduse tot din mila lui Dumnezeu…El va lucra si in ele, si cu timpul vor intelege mai multe…important este ca sunt acolo…avand de multe ori o traire mult mai intensa decat un credincios caldicel care chipurile este un practicant fervent…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s