Radiografia unui recensamant ANULABIL.

Orice cetatean poate sesiza Avocatul Poporului! Cititi considerentele! In Cehia si Ungaria nu se cere CNP-ul la recensamant.

La nivel comunitar, Directiva Consiliului 95/46/EC a Parlamentului European si a Consiliului European din 24 octombrie 1995 cu privire la protectia persoanelor referitoare la procesarea datelor personale si la libera circulatie a acestor date este documentul care stabileste principiile si obligatiile ce trebuie respectate de catre institutiile europene atunci cand prelucreaza date cu caracter personal. Activitatea de recenzare la nivel comunitar este reglementata de Regulamentul (CE) nr. 763/2008 coroborat cu Regulamentul (CE) nr. 1201/2009 al Parlamentului European si al Consiliului privind Recensamantul Populatiei si al Locuintelor, publicat in JOL 329 din 15.12.2009, regulament ce stabileste specificatiile tehnice pentru tematicile de recensamant si pentru defalcarea lor.

Astfel, sunt stabilite tematicile obligatorii (pentru recenzarea populatiei) dupa cum urmeaza:

nederivate: locul domiciliului habitual, sexul, varsta, starea civila legala, tara/locul nasterii, tara cetateniei, locul domiciliului anterior si data sosirii la domiciliul actual sau domiciliul cu un an inainte de recensamant si legaturile de rudenie dintre membrii familiei.

– derivate: populatia totala, localitatea, statutul gospodariei, situatia familiala, tipul nucleului familial, marimea nucleului familial, tipul gospodariei private si marimea gospodariei private.

La nivel national,prelucrarea datelor cu caracter personal este reglementata de dispozitiile imperative ale Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date. Activitatea de recenzare desfasurata in aceasta perioada trebuie realizata cu respectarea obligatiilor ce decurg din lege cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.In acest sens, comisiile judetene de recensamantcolecteaza, centralizeaza si prelucreaza datele din chestionarele de recensamant (inclusiv datele cu caracter personal) la nivelul Directiilor Judetene de Statistica urmand ca – ulterior – acestea sa fie centralizate la nivelul Comisiei centrale de recensamant constituita la nivelul Institutului National de Statistica

Tinand cont ca Institutul National de Statistica are depusa cerere de notificare din 12/01/2007 la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal,si avand in vedere ca Directiile Judetene de Statistica, din organigrama I.N.S., sunt entitati cu personalitate juridica, intrucat recenzorii, mandatati de Directiile Judetene de Statistica, actioneaza in calitate de imputerniciti ai acestor entitati,

Dar si pentru ca informatiile solicitate in chestionarele privind recensamantul populatiei si locuintelor din Romania in anul 2011 exced cel putin limitelor stabilite prin prezumata autorizare a I.N.S. cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, in temeiul dispozitiilor art. 22 din Legea nr. 677/2001, Directiile Judetene de Statistica ar fi trebuit sa solicite in prealabil autorizarea si sa notifice A.N.S.P.D.C.P. anterior inceperii recensamantului. Aceasta notificare si implicit autorizare ca operator date caracter personal este realizata de toate celelalte servicii publice deconcetrate cum sunt directiile judetene de sanatate publica, inspectoratele teritoriale de munca, agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, institutiile prefectului etc, date ce pot fi consultate in registrul on-line al A.N.S.P.D.C.P. la adresa http://www.dataprotection.ro/notificare/cautari.do.

Iata ce puteti solicita in sesizarea catre Avocatul Poporului!

Tinand cont de toate aceste aspecte, e cat se poate de clar ca nu se justifica introducerea CNP si a numelui/prenumelui in chestionare, realizandu-se astfel o corelare indubitabila si o identificare nepermisa. In alte state europene, vezi cazul Ungariei si Cehiei (fisiere anexate) nu se solicita CNP complet – in cazul Cehei, iar in cazul Ungariei nu se solicita numele si prenumele,aceasta doar ca exemplificare in a demonstra ca nu se administreaza date care sa coroboreze CNP cu numele si prenumele persoanei recenzate.

De asemenea, nu se justifica si sunt nelegale informatiile solicitate privind: locul de munca, situatia familiala, date privind bunurile detinute, date cu caracter personal care denota convingerile religioase ale persoanelor vizate ori date cu caracter personal care denota apartenenta la o organizatie religioasa.

Drept urmare, Recensamantul poate fi considerat anulabil.

Asa fiind, se poate solicita sesizarea Avocatului Poporului, care sa vizeze urmatoarele fapte:

– lipsa autorizarii ca operator date cu caracter personal de catre Directiile Judetene de Statistica,

– excederea competentelor oferite de prezumata autorizare pentru I.N.S., prin solicitarea de informatii/date ce nu trebuiau incluse in chestionare.

*** in situatia in care se va constatata ca nu exista autorizare pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, declansarea procedurilor legale impotriva recenzorilor si a celor implicati in recenzare

  1. Solicitarea catre I.N.S. si separat Directiile Judetene de Statsitica – in temeiul Legii nr. 544/2004 privind liberul acces la informatii publicede a prezenta public, cu celeritate, copii dupa autorizarile obtinute de la A.N.S.P.D.C.P. ca operator date cu caracter personal.

  1. Solicitarea adresata Inspectoratelor Teritoriale de Munca a unor situatii ce sa reflecte daca au fost sau nu incheiate angajamente de confidentialitate de catre recenzori, recenzori sefi si alti terti implicati in Recensamantul 2011, potrivit art. 20 lit.d si art. 26 din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii, republicata.

  1. Analizarea concordantei datelor solicitate obligatoriu de catre autoritatea nationala in materie statistica I.N.S. si cele din tematicile stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 763/2008, si, in contextul prevalentei dreptului comunitar in fata dreptului national, sesizarea forurilor comunitare pentru declansarea procedurii de infringement.

  1. Constituirea unei comisii de ancheta parlamentare care sa analizeze modalitatea de pregatire a recensamantului prin raportare la recensamantul de proba, coroborat cu cheltuielile efectuate si neclaritatile si balbaielile actorilor din acest proces.

Mediatic, daca I.N.S. a calculat numarul necesar de recenzori cu repartizarea normata a activitatii, prin neinregistrarea CNP la un numar de aproximativ 30% din populatia deja recenzata apar urmatoareleintrebari:

Cum se cuantifica, in timp, resurse umane si financiar, efortul suplimentar pentru revenirea anuntata public pentru completarea cimpului CNP?Juridic, pentru persoanele pentru care recenzarea s-a finalizat fara mentionarea CNP, formularele pot fi considerate incheiate, ele fiind semnate in fapt de recenzor, orice modificare fiind de fapt o noua activitate. Si atunci, care e urmarea?

Avocat Cristina Uzuna

Sursa: luju.ro

Anunțuri

Despre CUVÂNT ORTODOX

Gânduri și cărți ortodoxe.
Acest articol a fost publicat în Diverse. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Radiografia unui recensamant ANULABIL.

  1. Pingback: P.S. Recensamant 2011 « CRISTIANA UZUNA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s