Iconari de ieri şi de azi – Nicula, 20.12.2012, galeria Horeb

Numai sub semnul bucuriei poate sta o expozitie de icoane autentice de la Nicula, vechi, atinse de trecerea timpului si poate a istoriei. Sa fii in preajma unor icoane mai vechi sau foarte noi generate de Plansul adevarat al icoanei Maicii Domnului este o mare incantare. Cele cateva stergare, blidare, masa si leaganul pentru copii, furca sau covata, semne ale ambiantei cotidiene etnografice ale zonei, evoca o lume veche, aproape disparuta, si totusi eterna si vitala. Cu atat mai emotionanta cu cat face parte din realitatea inscenata a unui moment unic de prezentare a centrului iradiant de pictura Nicula, vatra de manastire si credinta.

Poate trei sute de ani de cand satul Nicula sta sub semnul picturii populare pe sticla ar fi o clipa pe scara timpului istoric, dar parcursul acestor eterne clipe in icoane cu teme la fel de vesnice atinge ceea ce este mai bun si mai esential in noi, esenta noastra, credinta noastra. Toate acestea le-a evocat in cuvantul de invatatura rostit IPS Mitropolitul Andrei al Clujului la vernisajul acestei interesante expozitii.

Teme clasice ale iconografiei ortodoxe ca: Nasterea Domnului, Buna Vestire, Iisus Invatator, Sfantul Gheorghe, Sfantul Nicolae, Maica Indurerata, Plangerea Domnului, Iisus cu vita de vie si multe altele impresioneaza si pentru ca ele se regasesc in expozitie pictate si de iconarii actuali ai manastirii, venerabilul Ilarion Muresan sau mult mai tanarul parinte Siluan Timbus.

Admirand permanenta motivelor, asemanarea izvoadelor, a preferintelor cromatice, tehnica aceeasi si totusi de fiecare data alta, ramai cu bucuria sentimentului perenitatii acestei arte unice si specifice romanilor. Dar icoanele vechi, chiar restaurate in manastire de actualii iconari, au un farmec si o putere de fascinatie inegalabila! Cata delicatete in atingerea picturala a sticlei, ce raporturi subtile de culoare, sau, cata siguranta a liniilor de contur, a sintetizarii formelor colorate!  Poate pentru ca erau doar oameni obisnuiti ai satului Nicula, putin instruiti, cu suflete care traiau sincer cuvantul lui Dumnezeu, care se regaseau in plansul Maicii Domnului, intelegeau jertfa mantuitoare a Domnului Iisus ducandu-si cu iubire si suferintele lor nestiute. Pictorii acestia ai satului de langa manastire au fost traitori ai iubirii de Dumnezeu, sinceri, care au primit harul pe masura credintei lor, exprimand autentic o lume picturala frumoasa si expresiva. Poate ca la farmecul acestor icoane vechi s-au adaugat efectele trecerii timpului, unele nuante s-au modificat, o linie s-a estompat, foita de aur s-a mai „copt”… Poate ca si acest fapt, ca icoanele din Nicula au circulat inca de la inceput, de cand pelerinajul la icoana Maicii Domnului a devenit permanenta, este un semn al misterului divin care lucreaza perpetuu, acum ca si atunci, aproape in acelasi fel. Asa, parintele Ilarion Muresan, reia temele icoanelor sale dupa modele specifice, dar, totul trait pe masura temperamentului sau dramatic, marcat de forta, profunzime. Linii puternice, claritate, unele culori, albastrul ultramarin, foarte dens, dar si finisarea formei, sintetizarea aproape sculpturala a imaginii imi par specifice parintelui Ilarion.

Parintii pictori mai tineri, parintele Siluan, parcurg cu respect formele picturale ale acelorasi teme iconografice, mergand pana la reproducerea fidela a vechilor motive iconografice. Doar ca acum, chiar nu putem sa ignoram actualitatea tehnicilor noi de comunicare, internetul, altele asemenea, ne conecteaza pe toti, inclusiv pe actualii pictori din manastire la realitatile si provocarile contemporane. Icoanele recente pictate la Nicula imi par luminoase, cu dominanta calda, foarte unitare, stenice in sentimentul cromatic. Au mult echilibru, comunica poate ceea ce ne trebuie acum si noua, o credinta activa, optimista. Parintele Siluan pe langa icoane si restaurare de icoane pe sticla, are si talent de profesor si-l practica invatand si promovand stilul; „niculean” de pictura pe sticla prin scoli sau licee de arte plastice, sau in manastire, in sat, unde se poate. Miracolul de la Nicula continua prin pictura, prin creatia iconografica  pe sticla, acum, in mileniul trei. Dar marea provocare este starea de rugaciune, disciplina launtrica a iconarului. Cu alte cuvinte o anume educatie. Cam acesta a fost si scopul frumoasei expozitii din galeria Horeb, biserica Sfantul Ilie din Cluj. Eforturile parintelui paroh Vasile Istrate, curatoriatul antropologului Florin Gherasim, dar si generozitatea si deschiderea manastirii Nicula, a parintilor iconari Ilarion si Siluan ne conving ca idealul crestin ortodox pentru noi este un ideal uman pe cat de etern pe atat de universal si actual.

Margareta Catrinu

Publicul de la vernisajul expozitiei (20 dec.2011) a fost foarte numeros, multi tineri, studenti, elevi, enoriasi ai parohiei. Aici am cunoscut-o pe doamna Cupsa, o descendenta a romanului nobil din Nicula care a comandat icoana Maicii Domnului preotului ortodox Luca din Iclod, icoana care a lacrimat in 1699, fapt consemnat  de autoritatile si de actele emise cu aceasta ocazie. In expozitie era expusa una din icoanele asemanatoare, replica a icoanei originale care a lacrimat, si care a fost expusa in perioada cand icoana era scoasa din manastire din cauza vitregiilor vremurilor ante 1989.

Icoane vechi de patrimoniu

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Pictura si mozaic. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s