Surorile din oglindă, 1773-2005

„Dacă ar fi trebuit să i se taie Cassandrei capul, Jane ar fi insistat să aibă şi ea aceeaşi soartă…” (D-na Austen)

Cassandra Elizabeth Austen era sora mai mare a scriitoarei Jane Austen şi s-a născut în 1773, pe data de 9 ianuarie. Fiind singurele fete într-o familie cu 8 copii, ele au împărţit toată viaţa o cameră  şi-au fost confidente şi prietene nedespărţite. Cassandra picta acuarele şi a ilustrat o Istorie a Angliei scrisă de sora sa („un istoric amator şi subiectiv”) cu portrete ale regilor şi reginelor prezente în text, care însă semănau în mod ciudat cu membrii familiei Austen. După moartea timpurie a lui Jane, Cassandra a rămas depozitara moştenirii ei literare, precum şi a peste 200 de scrisori primite de la scriitoare, considerate de istoricii literari documente de o  mare importanţă despre viaţa acesteia, pe care însă şi-a asumat libertatea de a le modifica sau distruge, pentru a proteja intimitatea surorii sale.

Cassandra este autoarea singurelor două portrete rămase ale lui Jane Austen; despre unul dintre ele se afirmă chiar că nu ar fi prea „măgulitor”, deşi este unicul chip al scriitoarei pe care îl cunoaştem în prezent; portretele în care Jane Austen a prezentat-o însă pe sora sa apar în piese literare celebre, ce au fost de asemenea ecranizate, dăruind subiectului lor chipul unor actriţe ca Emma Thompson (Sense and Sensibility, 1995) sau Rosamund Pike (Pride and Prejudice, 2005). Criticii consideră aşadar că regăsesc trăsăturile Cassandrei în personajele Jane Bennet şi Elinor Dashwood mai mult chiar decât în eroinele romanelor „Persuasiune” sau „Mănăstirea Northanger”; şi poate nu este vorba atât de trăsături specifice, în întregime, cât de relaţii ce apar între trăiri diverse ale surorii mezine şi cele ale surorii mai mari, relaţii care dau substanţă ambelor caracterizări.

În „Mândrie şi prejudecată”, de exemplu, Jane Bennet are în comun cu Cassandra Austen dragostea aproape distrusă de circumstanţe pentru un bărbat care nu se opune în nici un fel societăţii în care trăieşte, care se lasă condus de evenimentele şi oamenii din imediata lui apropiere. Thomas Fowle, logodnicul Cassandrei, în mare parte ca şi Bingley, se răzgândeşte în privinţa căsătoriei proiectate şi pleacă în Caraibe ca preot militar. Cassandra, ca şi Jane, suportă ruptura cu blândeţe şi răbdare, fără revolte sau murmur. Înţelepciunea şi frumuseţea sufletească triumfă în tăcere şi în pofida durerii care le marchează existenţa, chiar dacă, în roman, Jane beneficiază de romanticul sfârşit fericit ce îl aduce pe Bingley înapoi la ea, în cele din urmă.

“Raţiune şi simţire” prezintă şi mai limpede relaţii mai curând decât trăsături. Este greu de spus că Marianne ar fi caracterizată de sensibilitate şi Elinor de raţiune: mult mai corectă pare afirmaţia că Marianne şi Elinor se completează în reacţii şi că fiecare dintre ele are de învăţat de la celaltă, în momente diferite, fie lipsa de egoism, fie detaşarea de reţeaua de relaţii sociale ce pot atât de uşor să ducă la ipocrizie. Elinor, ca şi Cassandra, are a se gândi la probleme practice, de subzistenţă, şi de supravegheat o gospodărie cu destule dificultăţi, pentru a permite surorii mai mici să trăiască intens şi sincer (sau să scrie literatură…).

În ambele cărţi, însă, ceea ce apare limpede de la început până la sfărşit este legătura de dragoste şi loialitate aproape incredibilă dintre surori, sprijinul moral pe care şi-l acordă şi comunicarea impecabilă. Deşi mult diferite, ele par totuşi asemănătoare, mai ales dacă ne gândim la Jane şi Elizabeth prin comparaţie cu cele trei Bennet mai mici, Mary, Kitty şi Lydia; poate acest lucru se datorează faptului că se completează reciproc, oglindindu-se reciproc.

Ioana Tătaru

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Cultura. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s