Postul Mare la ruși

M-am gândit să vorbesc astăzi despre felul în care rușii trăiesc perioada Postului Mare aici, în Serghiev Posad în special, apoi în Moscova.

În primul rând, trebuie să știți că aici este o iarnă sănătoasă, fie și data de 12 martie. Azi noapte, a nins foarte mult și deja se mătură zăpada din fața Academiei. Dacă observați ora la care vă scriu, cred că în România este cinci dimineața; aici, șapte dimineața. Nu sunt somnambul, ci tocmai am venit de la maleben, vă voi spune imediat ce înseamnă.

Zilele trecute, aici s-a serbat opt martie, s-a serbat prin … concediu, întrucât nu a lucrat nimeni în perioada 8-10 martie, copiii nu au mers la școală, dar s-a lucrat duminica. În paranteză fie spus, rușii sunt mari iubitori de praznice – am scris cu italic, pentru că la ei acest cuvânt are o conotație mult mai specială decât la noi, el înseamnă în același timp și bucurie, și sărbătoare și este și o urare, ei când se întâlnesc, se salută cu: z’prazdnikom.

Cum s-a serbat aici opt martie? De obicei, în familie s-au dăruit flori, s-a mâncat bine și s-a băut. Întrucât am câteva eleve cărora le predau engleza în Moscova, le-am dăruit și eu flori însă, ținând cont de faptul că o ( adică 1 fir de ) floare costă în această perioadă cam 200 de ruble, adică 20 de lei, am făcut-o cu oarecare strângere de inimă. Însă Svetlana, mama Alinei, o rusoaică strașnic de frumoasă, studentă, m-a invitat la ei acasa la masa de opt martie . Au fost prezenți cam toți membrii familiei, în frunte cu babushka, adică bunica, cea care are un rol foarte însemnat în familiile rusești. În cazul Svetei, dumneaei a făcut un tort cu care ei s-au lăudat față de mine, adică ei credeau că în România așa delicatese nu se fac. Din politețe, le-am dat dreptate însă, raportând acel tort la calitatea prăjiturilor pe care le făcea propria mea bunică, prestația lor culinară era net inferioară. Tot din politețe, am făcut și o concesie în defavoarea Postului Mare, pentru că tortul era făcut cu lapte; de fapt, toți au făcut această concesie. Apoi, s-a băut vin Kagor și vodka. Au fost invitați și din afara familiei, adică eu sau prietenul Alinei. Am purtat niște discuții foarte interesante cu ei, s-au mirat când au auzit de obiceiul Mărțișorului de la noi sau de faptul că în România se lucrează de opt martie…

În Lavră, de unde vă scriu, opt martie a trecut ca toate celelalte zile, pentru că aici este o instituție bisericească și ziua femeii este o sărbătoare profană, ba mai mult, datorită faptului că a fost instituită de Clara Zetkin, președinta partidului comunist pe un raion al Moscovei, atee declarată, chiar foarte profană. În acest sens, poate că adevărata zi a femeii este Bunavestire .

Ok… să mă întorc la Postul Mare. Aici, ziua începe invariabil la cinci și jumătate dimineața, când în Troitski Sabor, biserica cea mai veche din Lavră, unde se află moaștele Sfântului Serghie de Radonej, se săvârșește bratskii maleben, care înseamnă de fapt un paraclis pe scurt al Sfântului Serghie, rugaciunile de dimineață și polunoșnița ( miezonoptica ). Este singurul interval de timp de peste zi când moaștele sunt deschise. De obicei, în post, slujba se face cu episcop, care tot după slujbă, face pomazania, adică ungerea. Are o pensulă destul de mare, cu care trasează fiecărui credincios din Biserică, lent, o cruce perfectă pe frunte, cu ulei atât de abundent, încât unii vin înarmați cu șervețele la acest proces. În timp ce face acest lucru, spune z’prazdnikom fiecăruia în parte.

În timpul slujbei, bate, rar, un clopot din turn. Cred că v-am mai povestit despre clopotele rusești și despre faptul că aici se află cel mai mare clopot din lume. Ei bine, în timpul miezonopticii, nu bate chiar cel mai mare, pentru că ar trezi tot orașul ( oraș destul de mare dacă ne gândim că are 150000 de locuitori ). Dar efectul este coplesitor și, dacă mai adaugi și faptul că acest proces are loc pe fundalul rugăciunii Sfântului Efrem Sirul, adică pe metanii, e a-ntaia 🙂

Nu vă închipuiți că la slujbă participă doar călugării. Biserica este plina ochi, vin și din satele învecinate și se înghesuie în elektrichka ( trenurile electrice ), ca să ajungă la slujbă la cinci jumătate. Este, poate, printre puținele locuri din lume unde viața unei bune părți dintre locuitorii unui oraș este centrată more or less pe o mănăstire. Este drept că vreo 30 % dintre participanți sunt babe. Pare un segment steril de credincioși, dar adevarul este ca ele au menținut ortodoxia în timpul regimului comunist, participând la slujbe, catehizându-și nepoții fie și pe ascuns sau susținând financiar bisericile.

După maleben și după masa de dimineață, aici, la Academie, începe programul foarte riguros și, din câte am observant, foarte eficient; adevarul este că nu poți face treabă academică ( sau de orice altă factură, poate ) de bună calitate, fără program. Dar, chiar în timpul Postului Mare, își permit să se destindă; de exemplu, am fost cu echipa școlii la un meci de baschet, coordonatorul ei este părintele Andrei despre care v-am mai vorbit. Înainte de meci, la vestiar, părintele și-a luat veșmintele preoțești și a făcut o minislujbă … apoi s-a îmbrăcat în echipament și a mers pe teren; deși am pierdut meciul, am văzut cum poate fi sacralizat un domeniu al veții atât de profan.

Imediat va fi ora opt, trebuie să îmi încep și eu programul.

Post cu folos tuturor și să ajungem cu bine la Înviere!

Darie Drăgoi

Despre CUVÂNT ORTODOX

Gânduri și cărți ortodoxe.
Acest articol a fost publicat în Calea fericirii (Morala), TEOLOGIE SISTEMATICA. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Postul Mare la ruși

  1. Tudorache Gabriela zice:

    Buna ziua,
    Ma iertati ca va deranjez .Vin cu rugamintea la d-voastra sa scrieti un articol pe blogul d-voastra si sa distribuiti mai departe pe facebook despre mama mea, Gabriela Tudorache.Timpul nu ne permite sa asteptam si va rugam sa scrieti un articol despre cazul ei.Mai multe detali le gasiti pe http://gabrielatudorache.blogspot.com/. Sau ne puteti contacta la nr de tel. 0724342082. Va rugam , daca sunteti de acord sa ne lasati si un raspuns .
    Va multumesc din inima pentru sprijinul acordat.
    dumitru_gabriela31@yahoo.com

Lasă un răspuns

