Până unde merge spamul în Ortodoxie?

De curând, am avut o mâhnire.

Sufletul meu s-a întristat, pentru că s-a izbit ca-ntr-un zid în rigiditatea gândirii unui pretins cititor al blogului nostru. „De ce amesteci totul într-o oală?” – s-a mirat confuz dumnealui și pripit în judecarea unui blog din capul locului declarat: „site creștin ortodox de teologie, cultură și știință”. Aș fi înțeles această revoltă dacă site-ul CUVÂNT ORTODOX  ar fi îmbinat Ortodoxia cu smintelile lumii de azi, amestecând „într-o oală” pe Dumnezeu cu satan. Revolta mai sus amintită era însă legată de „spamul publicitar” (se referea la articolul care evocă personalitatea domnului prof. Dr. Mihail Sandu – Probleme şi experimente de FIZICĂ  – și care nu are intenția de a face „marketizarea cărților” așa cum este acuzat din grabă, neînțelegere și râvnă fără socoteală, ci de a prezenta un profil uman demn de respect), articol care îl „asalta” pe râvnitorul cititor dornic numai de „materie spirituală”.

Articolul amintit prezintă persoana și personalitatea unui om și, dacă omul, în viața aceasta, a avut „neșansa” de a nu fi un anonim, ci un redutabil și recunoscut fizician, cum s-ar fi putut despărți evocarea personalității domniei sale de darul cu care l-a dăruit Dumnezeu?  Și cum s-ar putea despărți „materia spirituală” de trupul purtător al ei în vremelnicul nostru periplu terestru, de vreme ce Dumnezeu Însuși nu le desparte, El fiind Acela Care a dat fiecăruia darul său, după cum Sfântul Apostol Pavel ne atrage atenția, mărturisind: „Ci precum într-un singur trup avem multe mădulare și mădularele nu au toate aceeași lucrare, așa și noi, cei mulți, un trup suntem în Hristos și fiecare suntem mădulare unii altora; dar avem felurite daruri, după harul ce ni s-a dat” (Rom. 12, 4-6). Iar în altă parte, Apostolul reia ideea, insistând: „Darurile sunt felurite, dar   același Duh. Și felurite slujiri sunt, dar același Domn. Și lucrările sunt felurite, dar este același Dumnezeu care lucrează toate în toți. Și fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos. (…) Căci, precum trupul unul este și are mădulare multe, iar toate mădularele trupului, multe fiind, sunt un trup, așa și Hristos. (…) Căci și trupul nu este un mădular, ci multe. Dacă piciorul ar zice: Fiindcă nu sunt mână, nu sunt din trup, nu pentru aceasta nu este el din trup. Și urechea dacă ar zice: Fiindcă nu sunt ochi, nu fac parte din trup – nu pentru aceasta nu este ea din trup. Dacă tot trupul ar fi ochi, unde ar fi auzul? Și dacă ar fi tot auz, unde ar fi mirosul? Dar acum Dumnezeu a pus mădularele, pe fiecare din ele, în trup, cum a voit. Dacă toate ar fi un singur mădular, unde ar fi trupul? Dar acum sunt multe mădulare însă un singur trup. Și nu poate ochiul să zică mâinii: N-am trebuință de tine; sau, iarăși, capul să zică picioarelor: N-am trebuință de voi. Ci cu mult mai mult mădularele trupului socotite a fi mai slabe sunt mai trebuincioase. (…) Iar voi sunteți trupul lui Hristos și mădulare (fiecare) în parte.” (Rom. 12, 4-7; 14-22; 27). Și numai puțin mai încolo, același Sfânt Apostol Pavel, care mărturisea despre sine ca Hristos trăiește în el, pune un răspicat punct pe „i” spunând că dacă „dragoste nu am, nimic nu sunt” (Cor. 13, 2). Deci aminte luând, nu cumva să ne aflăm căzuți din porunca iubirii și nimic să fim.

Dacă Dumnezeu este Dăruitorul talanților, cine suntem noi, ca să judecăm pe cel dăruit și, prin aceasta, pe Dăruitor? Unul e fizician, altul scrie despre el – fiecare cu talantul lui. Dacă un site ortodox, declarat ca fiind de teologie, cultură și știință, prezintă într-un articol personalitatea unui marcant om de știință, unde este greșeala? Ortodoxia nu este o noțiune abstractă sau un fenomen „în stare pură”, desprins de realitatea vieții cotidiene. Ortodoxia este trăirea lui Dumnezeu de către om, fie el, omul, teolog, om de cultură, om de știință sau simplu om. Dumnezeu nu ne cere să ne desprindem cu totul de împrejurările concrete ale vieții și să trăim exclusiv în spirit, iar dacă ar fi pretins asta de la noi, nu ne-ar fi dat trupul pe care El l-a luat din țărâna pe care-o călcăm. Dumnezeu nu este absurd. Pe de altă parte, El ne-a dat posibilitatea de a-L cunoaște și în împrejurările concrete ale vieții, prin oamenii pe care îi întâlnim, prin evenimentele sau „spamul publicitar” care ne „asaltează” fără voia noastră, dar cu îngăduința și, deci, cu voia Lui.

Eu, personal, prin articolul mai sus amintit, am avut prilejul de a face cunoștință cu un om al cărui trai elevat și, în același timp – modest, mi-a dat binecuvântatul prilej de a mă smeri înaintea măreției lui Dumnezeu și a copiilor Săi, cărora El le-a dăruit înțelegerea tainelor creației și râvna de a o împărtăși semenilor în chip firesc, după cuvântul Domnului Care zice: „în dar ați luat, în dar să dați”.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în CUVÂNT ORTODOX. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Până unde merge spamul în Ortodoxie?

  1. Iordache Aurel
    Rugaciunea Transformarilor adica a Desavarsirii minunilor Dumnezeiesti !
    Doamne Iisuse Christoase,Fiul Dumnezeului Vechiului Inoit X-RA=EL,precum ai schimbat apa in vin la nunta din Cana Galileii,precum Te-ai intrupat dintr-o pururea Fecioara,Maria si din Duhul Sfant,precum ai trait,ai propovaduit ,Te-ai rastignit ,ai murit si inviat ca om cu trup dar fara de pacat,asa,precum ai gandit,vorbit si implinit Scripturile ce vorbeau,vorbesc si vor vorbi pururea despre Tine,asemenea ajuta-ne noua sa schimbam pacatele noastre in virtuti,tot raul in bine,demonii pacatelor noastre in ingeri ai virtutilor Tale,neascultarea cea rea in ascultarea cea buna,neiubirea cea rea in iubirea cea buna,sa transformam jignirile aduse noua de cei pacatosi in indreptari trimise de la Tine,astfel neconsiderand indreptarile lor drept jigniri,sa transformam resentimentele negative ale parintilor nostri trupest in sentimente curate,ajuta-ne sa ne transformam psihic ,fizic si spiritual din oameni pacatosi in oameni curati, pentru rugaciunile Maicii Tale si ale tuturor Sfintilor Tai ,Crestini ortodoxo-Katolici de dinainte si mai presus de orice schisma,pururea la timpul prezent prin citirea personala a Sfintelor Evanghelii sub indrumarea Sfintilor Duhovnici, nu a a sfatuitorilor pacatosi,Amin ! ! !

  2. Delia Aşık zice:

    Artistul sau omul de ştiinta necreştin işi atribuie meritele operei pe care o considera propria expresie , creştinul artist sau om de ştiinta fiind işi da seama ca el insuşi e o expresie a divinitatii .Chiar credeti ca meritele operelor unor artişti precum Mozart le apartin in totalitate sau au fost doar buni „conductori” ? Nu se vorbeşte oare de „inspiratie” ? İmportant e cum alegem ai cui expresii vrem sa fim .
    „Cine rămâne în mine şi eu în el, acela aduce roade multe, căci fără mine nu puteţi face nimic.”-İoan 15:5

  3. florin zice:

    ce inseamna smerit la tine asta nu inseamna ca daca judeca bine nu trebuie sa il dai exemplu negativ mai bine ai face dacal-ai pomeni in rugaciunile tale!!!!!!!!!!!!!

  4. Mar Ghe Mos zice:

    Nu este interesant cea ce spune-ti indiferent de:”citate biblice”…Nu trebuie amesteccata teologia cu:INTERESUL MATERIAL-PUBLICITATEA…Eu unul nu sunt de acord ca pe:PERETELE MEU S-APARA PUBLICITATE FARA ACORDUL MEU…

    • Nimeni nu amesteca teologia cu publicitatea. Tocmai aici e problema: ca lucrurile se inteleg (intentionat?) gresit. Era vorba de a pune in lumina un om de la care avem ce invata daca nu facem parte din categoria celor care deja le stiu pe toate. Un om de la care putem invata – daca nu fizica, in cazul ca aceasta nu ne intereseaza – macar modestia cu care traieste in conditiile in care are totusi si reusite in planul vietii acesteia. Tocmai acest lucru il subliniaza articolul despre care am facut vorbire aici, iar acest lucru este trecut mereu cu vederea, desi el reprezinta coloana vertebrala a articolului mentionat. Pe de alta parte, aveti dreptul si libertatea sa nu cititi ceea ce vi se pare – sau chiar este pentru dumneavoastra – neinteresant.

  5. De fiecare data cand voi afla despre un lucru bun care se intampla pe lumea aceasta sau despre un om de certa valoare il voi pune in atentia prietenilor mei, indiferent in ce domeniu activeaza. Cei care considera spam o asemenea atitudine sunt rugati sa evite atat site-ul nostru cat si profilul de facebook. Multumim!

    Siluan Popescu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s