Suferinţa provocată tinerelor de neîntemeierea propriei familii (Căsătoria şi Taina Cununiei)

1. CĂSĂTORIA ŞI TAINA CUNUNIEI

Înainte de a întreprinde orice demers pentru rezolvarea unei probleme, trebuie să ne asigurăm că ea a fost înţeleasă şi formulată corect. În plan spiritual, problema întemeierii unei familii este legată direct de modul în care tinerele se raportează la una dintre cele şapte Taine ale Bisericii, Taina Cununiei. Deoarece, în cadrul interviurilor pe care le-am realizat, am constat că marea majoritatea a tinerelor nu cunosc elementele generale ale căsătoriei şi ale Tainei Cununiei şi nu pot diferenţia între aceste instituţii (una civilă şi alta teologică), vom dedica primul capitol al lucrării prezentării acestor aspecte.

1.1. Necesitatea cunoaşterii şi a înţelegerii semnificaţiei, scopurilor, efectelor şi modului de încetare a căsătoriei şi a Tainei Cununiei

Importanţa înţelegerii şi a diferenţierii acestor noţiuni provine din aceea că doar în acest fel pot fi evitate multe suferinţe care, altfel, pot deveni dramatice.

În ceea ce priveşte condiţiile de fond şi de valabilitate ale căsătoriei, considerăm a fi esenţial faptul ca tinerii să cunoască vârsta minimă necesară pentru a se putea căsători, cu atât mai mult cu cât, în cazul femeilor, ea a fost ridicată în noul Cod Civil de la 16 ani la 18 ani. Aceasta, pentru a nu se angaja prea devreme în relaţii ce ar putea anticipa căsătoria, dar şi pentru a înţelege că statul consideră firească, normală, realizarea căsătoriei la vârsta de 18 ani. Este, apoi, important să se cunoască faptul că ascunderea stării de sănătate faţă de viitorul soţ poate duce ulterior la nulitatea căsătoriei. De asemenea, este necesară cunoaşterea gradului de rudenie, de sânge sau spirituală, între viitorii soţi, ce permite realizarea căsătoriei şi a Tainei Cununiei pentru a evita implicarea în relaţii care nu permit oficierea acestora.

Efectele căsătoriei şi ale Tainei Cununiei sunt diferite. Chiar dacă, atât în căsătorie cât şi în Taina Cununiei, este afirmată egalitatea între soţi, din punct de vedere al luării deciziilor, în dreptul familiei se prevede luarea deciziilor de comun acord, în timp ce morala creştină acordă prioritate voinţei bărbatului. De asemenea, în drept se prevede că soţii pot deţine şi bunuri proprii, în timp ce, potrivit moralei creştine, toate bunurile familiei sunt comune ambilor soţi. Apoi, raportarea la funcţia de perpetuare a speciei este diferită în dreptul bisericesc faţă de dreptul civil (ex: problema avortului).

În acelaşi timp, în cadrul interviurilor realizate, am constatat că tinerele nu cunosc faptul că, în cazul divorţului civil, vor fi nevoite să obţină apoi şi divorţul bisericesc dacă vor dori să se recăsătorească şi bisericesc. Dacă nu este obţinut divorţul bisericesc şi are loc o nouă căsătorie civilă, din punct de vedere bisericesc se consideră că cei doi trăiesc în curvie.

Socotim că toate considerentele enumerate mai sus subliniează îndeajuns necesitatea cunoaşterii şi a înţelegerii noţiunilor de „căsătorie” şi de „cununie” cu elementele lor generale şi arată deplin justificată tratarea lor, în acest prim capitol, prin raportare la dreptul civil, dreptul bisericesc, teologia liturgică, dogmatică şi morală.

va urma

Siluan Popescu

Reproducerea chiar şi partială a textului prezentului articol poate fi realizată doar cu acordul scris al autorului. Precizarea aceasta am facut-o şi în legatură cu articolul precedent din această serie. Totuşi, nişte indivizi au trecut nonşalant peste ea:

http://www.paginacrestinului.ro/content.php?1044-Suferinta-provocata-tinerelor-de-neintemeierea-propriei-familii

Culmea nesimţirii este ca nu au scris nici autorul şi nici sursa articolului.

Băieţi, dacă sunteţi creştini şi aţi avut un moment de întunecare aştept să retrageţi articolul şi să vă cereţi scuze public.

Dacă nu sunteţi creştini, pe cine vreţi să păcăliţi cu denumirea domeniului: PaginaCrestinului  ?

Citeste alte articole din aceasta serie:
Acest articol a fost publicat în Calea fericirii (Morala), Suferinţa provocată tinerelor de neintemeierea propriei familii, TEOLOGIE SISTEMATICA. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Suferinţa provocată tinerelor de neîntemeierea propriei familii (Căsătoria şi Taina Cununiei)

  1. lenalina zice:

    Imi cer scuze, am primit advertismentul dvs. si m-am conforma. As dori totusi sã fac o precizare, dacã nu este cu supãrare.Blogul meu este recent infiintat si pe el adun diverse articole care mi se par interesante sau folositoare mie, familiei mele,prietenilor si necunoscutilor care intrã pe blog. Se intâmplà de multe ori sã nu am timpul necesar sã citesc si revin la un timp ulterior. De obicei, inainte sã am blogul acesta adãugam linkul la favorite pe computer. WordPress a inventat posibilitatea reblogului si m-am folosit de aceasta in aceeasi màsura in care mã folosesc de share pe facebook. Când un cititor acceseazã un articol reblogged intrã in siteul original si nu in blogul care a preluat articolul pe aceastã cale de reblogging. Nu mi-am dat seama cã ar fi o problemã ci dimpotrivã am crezut cã este o modalitate bunã de a „face reclamã” la ceea ce mie mi se pare a fi bun. Imi cer iertare dacã am gresit.

    • Am inteles situatia si, dupa cum vedeti, nu la dumneavoastra m-am referit. Am luat atitudine fata de cei care ar preluat articolul si au avut nesimtirea (nesimtire de care dau dovada in continuare) de a nu preciza nici macar autorul.

      Exista ratiuni duhovnicesti care au facut sa cer ca acest articol sa nu fie preluat. Este sigura serie de articole pentru care am avut aceasta cerinta, dupa cum bine se poate vedea pe site.

      Va multumim pentru intelegere.

      Siluan Popescu

  2. lenalina zice:

    Vã multumesc pentru clarificare, m-am simtit inclusã pentru cã am primit mesaj pe blogul meu si imi cer iertare deoarece atunci când am reblogged nu citisem tot articolul dvs. Este folositor. Duhul Sfânt sã vã ajute sã-l desãvârsiti. Este un subiect delicat si dureros pentru multi tineri din ziua de astãzi, angrenati intr-un iures al vietii moderne care de cele mai multe ori nu duce la o implinire personalã si din pãcate nici duhovniceascã.

Lasă un răspuns

