Gânduri despre prietenie

Prietenia implică iubire. Nu este prietenie fără iubire. Iubirea implică jertfă: nu este iubire fără jertfă. Și, implicit: nu este prietenie fără jertfă.

A-mi asuma prietenia înseamnă a-mi asuma starea de jertfă, de la gestul cel mai mărunt, până la jertfa de sine. Starea de jertfă implică maxima sinceritate: nu mă pot jertfi pentru cel în fața căruia umblu cu viclenie. Hristos a spus: “V-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte am auzit de la Tatăl meu vi le-am făcut cunoscute.” (In 15,15).

Domnul nostru Iisus Hristos este cel mai grăitor și mai tulburător exemplu de Prieten. În El, prietenia a împlinit potențialul ei maxim prin jertfa pe cruce pe care Și-a asumat-o de bună voie: “Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are ca viața lui să și-o pună pentru prietenii săi.”(In 15,13).

Exemplul cel mai comun (dar de o măreție hristică) este maternitatea, ca disponibilitate de a acoperi toată făptura cu dăruire jertfelnică.

Sfinții sunt și ei prietenii noștri, ei se roagă lui Dumnezeu pentru noi, chiar dacă noi suntem atât de mici sufletește, atât de fricoși și, adesea, atât de ticăloși.

Maica Domnului este prietena noastră a cărei iubire jertfelnică se aseamănă iubirii Fiului ei și Dumnezeu. Am fost cândva de față la o mărturisire cutremurătoare, când o femeie posedată a făcut o “criză” și diavolul din ea arunca Maicii Domnului cuvinte de ocară, supărat fiind pe ea, fiindcă “a făcut sânge în genunchi de când se roagă pentru păcătoși.”

Ce ne lipsește nouă pentru a fi buni prieteni semenilor noștri? Fiecare, luând aminte la sine, poate să își dea seama unde se află pe drumul spre prietenie, după câtă disponibilitate jertfelnică află înlăuntru său.

Acest articol a fost publicat în Calea fericirii (Morala), TEOLOGIE SISTEMATICA. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

