”Sevaletul calator”, pictura semnata de Vera Dan si Eugenia Falcuta, la galeria M. Berinde

Sub titlul ”Sevaletul calator”, expun cele doua artiste din Cluj o selectie din ultimele lor creatii in primitoarea sala a Galeriei Mariana Berinde. Absolvente ale UAD, sectia pedagogia si teoria artei, active in cadrul filialei  Cluj a U.A.P. Prietene si complementare ca temperament artistic şi ca viziune, au expus la saloanele oficiale anuale ale artistilor clujeni si la galerii din oras, cum ar fi galleria ”Glamour”, For Home Design, Remenik Sandor si, mai recent,  in galeria Mariana Berinde. Pentru crezul lor, la care subscriu ambele artiste… Sevaletul calator ”ar defini drumul creatiei spre descoperirea autenticului univers interior, al sinelui, insotita de semnificarea simbolica a unor ”lumi” din preajma, lumi gandite si pictate secvential. Pictura lor, in moduri de exprimare foarte diferite, palpeaza vizibilul imediat dupa modelul sufletelor lor generoase, cautand universalul in apropierea cea mai banala… O papadie ivindu-se pe marginea unei guri de canal, un cer noros, dens, gatuit de intunecimea unor constructii cenusii, ca sa ma folosesc de doua simboluri specifice fiecareia dintre  cele doua artiste, extind lumea din preajma, condensand-o totodata in starea interioara a lui  Acum. In spatele imaginilor, se insinueaza un sentiment de universalitate sub aparente umile, fara sa epateze prin stiluri sofisticate. Pictura acestor doamne emotioneaza si incalzeste asprimile singuratatilor, formalismele si egoismele noastre, gasind  intelesuri spirituale fiecarei clipe din calatoria noastra pe urmele fermecate ale Sevaletului .

Vera Dan, cunoscuta publicului din Cluj sau Bucuresti prin doua recente expozitii personale (galeria Danel din Cluj si galeria Orizont din Bucuresti), fire vesela si plina de viata, aduce in actuala expozitie si un ,,sertar cu amintiri” care completeaza descoperirile ”sevaletului calator” in lumea papadiilor, a ferestrelor cu flori sau cu copii, a batranilor, a unor obiecte vechi uitate prin camari… redescoperind scrisorile unor iubiri inca vii sau povestile unor jocuri din copilarie  insotite de memoria  unui  timp chemat la raport, prezent Acum, prin gratia limbajului semnificat al picturii. Ferestrele sunt insemnate cu o fireasca Cruce, ridicand  astfel realitatile ivite in lumina ochiului de geam la o dimensiune universala, vie. Sfera diafana si fragila in imaterialitatea ei, papadia, devine lumina, soare, galaxie, stea… acolo, minunea de pe marginea drumului care invita la visare, contemplare, inaltare. O umila cersetoare inconjurata de o ploaie de banuti de aur pe care nici nu-i vede, un tumul sectionat care ne arata comoara ascunsa venita din alte lumi, pictura ca poveste de descoperit. O pictura cu investigatii moderne, capabila sa descrie cu bucurie frumusetea unui obiect, culoarea unui borcan cu muraturi sau povestea secundelor pretioase care imblanzesc ”minutul cel neiertator”.

Eugenia Falcuta, fire tacuta si meditativa, cunoscuta publicului clujean prin lucrari de pictura foarte delicate, fin si minutios lucrate, este prezenta la diferitele expozitii, tabere de creatie, demonstrand o abordare neobisnuita a desenului, pentru care are vocatie. ”Sevaletul calator ” strunit de Eugenia Falcuta pare ca prefera acum spatiile si perspectivele unui oras asemeni batranului Cluj, cu ziduri mancate de timp, cu cerurile legate de sarme si cabluri, cu trecatori fara chip, singuratici sau in multimi de umbre… Umbrele unor banale blocuri care incadreaza cladiri mai modeste cu acoperisuri luminate, copaci desfrunziti cu ramuri vorbind despre infrangerile din viata oamenilor, ”perspective” frontale ale unor cladiri cu care suntem atat de obisnuiti incat le recunoastem fara a mai avea nevoie de detalii, un fragment din turnul catedralei, inclinat spre o deschidere mai modesta a unei curti vechi, cerul cu straturi de nori, scara unica de iesire din labirintul de case si micimi ale vietii. Daca ar fi doar atat, am putea crede ca substratul investigatiilor Eugeniei Falcuta  in metafora densa de simboluri ale relatiei Uman-Urbane s-ar defini prin gravitate, austeritate, sentiment acut al metafizicului, ca decor al unui uman existential poate dramatic in consubstantialitatea sa cu zidurile claustrofobe… Si totusi, culoarea, supusa liniei desenului, are o transparenta aurie, asemanatoare diminetilor de noiembrie strapunse de raze de lumina, firesti, ca realizare aproape impresionista, cu umbre usor albastrii, transparente, orbind uneori ochii, de vesnic copil, ai artistei. Singular, un peisaj nocturn promite un viitor ciclu, o ”cercetare” a simbolurilor asociate  lumilor  interioare, infinite, mai bogate si mai libere.

Expozitia s-a deschis luni 12 nov.2012.

Marturisesc bucuria intalnirii cu universul interior al creatiei celor doua artiste, personalitati interesante care promit o evolutie deosebita, de mare valoare si sper ca imaginile de la vernisaj  si reproducerile picturilor expuse vor bucura si vizitatorii virtuali ai expozitiei.

In decembrie, galeria Mariana Berinde propune o ultima expozitie din acest an cu subiect religios, dedicata Nasterii Domnului.

GALERIE FOTO

Margareta Catrinu,  vineri 16 nov. 2012, Cluj.

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Cultura. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la ”Sevaletul calator”, pictura semnata de Vera Dan si Eugenia Falcuta, la galeria M. Berinde

  1. Titus Berinde zice:

    „Stiu ca tot ce este esential si important in existenta trairii umane a rezultat din faptul ca omul a avut o Patrie si s-a Inradacinat intr-o traditie”. In universul interior al creatiei artistice a celor doua personalitati sensibile, cred ca voi produce bucuria gandurilor cu inteles adanc din acest citat al lui Martin Heidegger, de care s- a folosit si tatal meu inginerul energetician Tit Liviu Petru V.Berinde autorul unei lucrari stiintifice publicate inainte de evenimentele din 1989. Felicitari pentru articol,si initiativa expozitiei impresionantelor picturi care invita la admiratie si contemplarea unui model propriu de existentialitate spiritual creativa.

    • Mariana Berinde zice:

      Multumesc mult D-le Titus Berinde pentru comentariu si pentru gindul bun acordat doamnelor artiste si galeriei;un omagiu in plus trebuie acordat D-nei Margareta Catrinu pentru analiza competenta a expozitiilor din Galeria Mariana Berinde. Cu alese multumiri Doamnei Margareta Catrinu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s