Johann Moritz Rugendas – artistul călător, sau un fel de a trăi cu adevărat

Johan MORITZ RUGENDAS

  «Doar la tropice exista excesul de forme primare necesare pentru a defini un peisaj; Humboldt le redusese la 19; naturalistul humboldtian nu era un botanist, ci un peisagist al proceselor de creştere în general a vieţii. In linii mari, acest sistem constituia «genul» de pictură pe care îl practica Rugendas…»

César Aira, în “Scenă din viaţa unui pictor călător”

Neamul Rugendas emigrase din Catalonia în 1608 şi se instalase în imperialul Augsburg, căutând un mediu social mai favorabil credinţei lor protestante. Primul Rugendas neamţ fusese ceasornicar de artă. Toţi urmaşii lui au fost pictori. În ceea ce îl priveşte pe Johann Moritz, el s-a născut la 29 martie 1802 şi era nepotul şi strănepotul unor prestigioşi pictori de gen. Unul din înaintaşii săi, Georg Philipp, pictase multe bătălii, pentru care era celebru. Deoarece acesta îşi pieduse mâna dreaptă în tinereţe, nu s-a mai putut îndeletnici cu ceasornicăria, pentru care se pregătise de mic, şi a fost nevoit să înveţe să deseneze cu mâna stângă. Fiindcă nu se folosea de mâna dreaptă, a fost obligat la o «metodică deliberare» în pictură, ceea ce i-a adus protecţia lui Carol al XII-lea al Suediei, ale cărui războaie le-a imortalizat. La maturitate a devenit tipograf şi neguţător de stampe şi a lăsat moştenire celor trei fii ai săi negoţul şi tehnica de reprezentare.

Nepotul său şi-a arătat talentul de la frageda vârstă de patru ani, dovedindu-se un excelent desenator, mai întâi în atelierul lui Albrecht Adam şi apoi la Academia de Artă din Munchen. Deoarece după Napoleon a început în Europa o perioadă de pace, el a fost nevoit să renunţe la pictura de bătălii ce devenise tradiţională în familie, şi a început să picteze după natură. La 19 ani a făcut prima călătorie în America, însoţind o expediţie finanţată de ţarul Rusiei. Sarcina lui era una pe care, secole mai târziu, aveau s-o îndeplinească fotografii: să desenze şi să picteze descoperirile făcute şi peisajele întâlnite. După câţiva ani de călătorii şi muncă în provinciile braziliene Mato Grosso, Espiritu Santo, Rio de Janeiro şi Minas Gerais, el a revenit în Europa şi a publicat o carte ilustrată numită «Voiaj pitoresc prin Brazilia», cu un text conceput de criticul de artă Victor Huber, după însemnările pictorului. Albumul l-a făcut celebru şi l-a adus în legătură cu Alexander von Humboldt, cu care a colaborat în câteva publicaţii.

A doua călătorie a lui Rugendas în America de Sud a durat din 1831 până în 1847. A lucrat cel mai mult în Mexic, unde «selvele şi munţii tropicali au constituit temele lui cele mai tipice», însă idealul său a fost să picteze Argentina, pamântul necunoscut aflat la distanţe egale de toate zările imenselor câmpii… Credea că, făcând asta, avea să descopere cealaltă faţă a artei sale. Ajuns în inima ţării, avea să sufere accidentul care l-a desfigurat, întâlnirea cu lovitura de trăsnet (la propriu) ce i-a marcat întreaga existenţă ulterioară.

Rugendas era un pictor de gen şi practica înregistrarea “fizionomiei naturii”; acest procedeu fusese inventat de Humboldt. Naturalistul a fost părintele disciplinei numite “teoria pământului”, sau «fizica lumii», un fel de geografie artistică, un mod de a capta estetic lumea (ştiinţa peisajului), care, în cea mai mare parte, a murit o dată cu el. Cum Alexander von Humboldt urmărea să înţeleagă lumea în întregul ei, calea cea mai nimerită pentru aceasta i s-a părut notarea ei estetică, înregistrarea sumei imaginilor, coordonate într-un cadru atotcuprinzător, al cărui model era peisajul. Artistul geograf trebuia să capteze «fizionomia» peisajului cu ajutorul trăsăturilor sale caracteristice, «nu izolate, ci sistematizate, în vederea perceperii lor intuitive: climă, economie, obiceiuri, istorie, rasă, faună, floră, regim al ploilor, regim al vânturilor…».

În tocmai acest scop, la sfârşitul lui decembrie 1837, Rugendas a plecat din San Felipe de Aconcagua (Chile), însoţit de prietenul său, pictorul german Robert Krause, de două călăuze chiliene şi câţiva cai şi catâri, într-o călătorie dincolo de graniţa Argentinei.

Iar din acest moment înainte, romanul biografic al lui Cesar Aira care îl are pe Rugendas ca personaj principal începe să îl trateze pe pictor ca pe artistul creator pur şi simplu, şi să-i utilizeze pictura şi desenul ca metafore. Acest fapt nu ştirbeşte însă exactitatea cronologiei vieţii şi peregrinărilor pictorului, iar procedeele sale sunt descrise amănunţit. Aflăm aşadar că Rugendas tocmai lansase practica înnoitoare a schiţei în ulei, pe care a utilizat-o pe parcursul călătoriei sale argentiniene şi pe care, peste doar cincizeci de ani, impresioniştii aveau să o folosească sistematic. Desenele din orăşelul Mendoza sunt de asemenea consemnate a fi marcat orientarea artistului spre vehicule, «care avea în curând să ia o amploare neaşteptată în creaţia sa».

În mod straniu, abia după ce este lovit de trăsnet, în mijlocul durerii greu stăpânite cu morfină şi al angoasei neîncetate care urmează, este enunţată «definiţia» modului de a fi al lui Johann Rugendas, în America de Sud ca şi oriunde altundeva: «Documentarea era profesia pictorului Rugendas şi, dat fiind că el atinsese excelenţa, devenise o a doua natură a omului Rugendas». Însă natura în întregime este, în cele din urmă, ea însăşi, documentare, în măsura în care constituie nimic altceva decât materialul privirii creatoare. Tot artistul este un documentarist, pare să spună Aira, şi orice artă este, în cele din urmă, un fel de «teorie a pamântului» din viziunea lui Humboldt…

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Cultura. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s