De la Moscova, în Israel (4)

20130701_112100Deci, cum va spuneam, in ziua a doua dupa micul dejun, am mers la  Liturghie la Biserica Mormantului Maicii Domnului, situata nu departe de gradina Ghetsemani.

Stiti, probabil, ca trupul Maicii Domnului a fost luat la cer de catre Fiul ei si a stat in cripta in care au pus-o Apostolii doar pentru putin timp. In Biserica Mormantului ei, slujesc armenii si ortodocsii si exista icoana Maicii Domnului Ierusalimitissa, una dintre cele doua mai cunoscute icoane ale ei din Tara Sfanta, alaturi de Betleemitissa.

Liturghia au slujit-o sarbii, pe limba greaca.

Langa Mormantul Maicii Domnului, se afla gradina Ghetsemani.

Este imprejmuita cu  gard inalt, asa ca nu poti intra  in afara orelor de vizita. Am inteles ca, initial, accesul era liber la ea, dar  turistii si pelerinii  veneau si rupeau ramuri de maslin, ca sa aiba o amintire, de aceea, pentru a evita perspectiva pustiirii ei, a trebuit sa fie imprejmuita.

Maslinii din ea  nu se imputineaza, in sensul ca, atunci cand o ramura din ei este taiata, imediat creste alta in locul ei.

Lipita de gradina, se  afla o catedrala catolica numita Biserica Tuturor Natiunilor. Pe acel loc, situat nu departe de Poarta de Aur, dupa traditie, se va desfasura judecata finala a tuturor neamurilor.

Fata in fata  cu gradina Ghetsemani, se afla si  manastirea ruseasca Sfanta Maria Magdalena, ctitorita de Sfanta Mucenita  Elisabeta Feodorovna, sora sotiei Tarului Nicolae al doilea, tustrei  ucisi de  bolsevici.

Biografia ei este cu adevarat coplesitoare. De confesiune protestanta, se boteaza  ca ortodoxa prin casatoria cu un membru al dinastiei Romanovilor si desfasoara in Moscova una dintre cele mai vii activitati filantropice. Totodata, trimite ajutoare la Ierusalim, pentru ingrijirea Bisericii Sfintei Maria Magdalena de langa Gethsimani.

Dupa asasinarea sotului ei, depune voturile monahale si  infiinteaza comunitatea filantropica a surorilor Maria si Marta, respectiv spitale, orfelinate si alte activitati de binefacere.

Odata cu venirea bolsevicilor la putere, este exilata intr-un orasel nu departe de Ekaterinburg si ucisa impreuna cu  alti membri ai anturajului Romanovilor. Trupul i-a fost adus pe cai ocolite la Ierusalim si asezat in Biserica amintita mai sus, unde este situata,  din cate am inteles, si Misiunea Ortodoxa Rusa de la Ierusalim.

Exista si in Moscova, nu departe de galeriile Tretiakov, o manastire inchinata Sfintei Elisabeta, care are o parte mica din moastele ei.

De la  manastirea sfintei Elisabeta, am urcat pe muntele Eleon, al Maslinilor, cum mai este cunoscut; exista  un drum destul de abrupt, dar asfaltat, nu foarte lung, pe care se poate sui pana pe varful muntelui de unde S-a inaltat  Mantuitorul.

Fata in fata cu Locul Inaltarii, mai exista inca o manastire ruseasca, la care am ramas la a doua Liturghie (aproape a treia pentru mine), si am luat masa. Cred ca  respectiva manastire este obiectivul duhovnicesc cel mai usor de sesizat din zona, intrucat poseda  un turn de clopotnita extrem de inalt, ca, de altfe,l toate manastirile rusesti mai insemnate.

La vreo suta de metri  mai la vale de manastirea rusa, exista inca o manastire, de data aceasta greceasca, respectiv a Sfintei Pelaghia, unde existau doua monahii romance. Una dintre ele ne-a si povestit putin despre istoricul manastirii, sper ca imi aduc bine aminte detaliile. Se pare ca preotul fondator  construise  manastirea fara aprobarea autoritatilor, care, dupa ce se terminase  cea mai mare parte dintre lucrari, respectiv biserica si chiliile, trimisesera o echipa sa le demoleze.  Preotul slujitor se pusese de-a curmezisul excavatorului insa cei care il manevrau reusira pana la urma sa treaca pe langa trupul lui. Cand  demolau biserica, o icoana murala cu Iisus Pantocrator cazuse peste cupa excavatorului, producand defectiunea acestuia. Demolatorii, inspaimantati, au inteles ca era un semn ceresc  pentru ei, sa se opreasca si contenisera distrugerea, astfel incat cea mai mare parte din Biserica si chiliile ramasera intacte. Insa martiriul preotului slujitor nu s-a oprit aici. S-au dat bani unora, sa vina  sa il ucida pe preotul ortodox de acolo si pe mama lui, acestia fiind, de altfel, singurii vietuitori ai manastirii.  Cei platiti au venit intr-o seara si au gasit-o singura in curte pe Anastasia, mama parintelui Ioachim, pe care au legat-o cu sarma ghimpata si au omorat-o in bataie. Parintele, desi a fost batut si el crunt, a scapat cu viata, intrucat, la un moment dat, a iesit de la arhondaric un rus care fusese cazat in manastire si ucigasii, vazandu-l, crezand ca mai sunt si alti oameni in manastire si temandu-se, au  fugit. Parintele Ioachim a mai trait o vreme, cu mintile imputinate dupa tragedia prin care trecuse, se pare ca, dupa moartea lui si el, si mama lui au fost trecuti in randul sfintilor ca si mucenici. Manastirea  mai trecea prin conflicte sporadice de scurta durata a insa obstea se marise si dobandise o anumita stabilitate.

Am coborat de pe Eleon  coplesiti de ceea ce auziseram  si ingandurati.

Darie

Alte episoade ale acestui pelerinaj:

De la Moscova, în Israel (1)

De la Moscova, în Israel (2)

De la Moscova, în Israel (3)

De la Moscova, în Israel (5)

De la Moscova, în Israel (6)

De la Moscova, în Israel (7)

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Reportaj. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s