Să nu pierzi regina!

Tactica ȋn viață

coroana_de_diamante_a_reginei_victoriaȊn articolul precedent am arătat că tabla de șah pe care se joacă partida vieții noastre suntem chiar noi ȋnșine: mintea, inima, sufletul, trupul, conștiința. Piesele au devenit puterile noastre (fizică, intelectuală, volitivă, sentimentală, spirituală) și abilitățile, virtutile pe care le nasc acestea. Pentru că toate acestea sunt daruri ale Părintelui luminilor, de la Care vine toată darea cea buna și tot darul cel desăvârșit, am afirmat că Regele nostru este Iisus Hristos, Cel fără de care nu putem face nimic. Adversarul nostru este diavolul, iar a câștiga partida vieții ȋnseamnă a elimina din viața noastră toate influențele negative ale acestuia, ȋn timp ce a pierde partida vieții coincide cu pierderea dragostei, credinței, nădejdii.

De la șah ȋnvățăm că pentru a avea șansele cele mai mari de câștig trebuie să avem o strategie. Aceasta ȋnseamnă să descompunem obiectivul principal ȋn obiective mai mici, de a căror ȋmplinire depinde ȋn mod esențial acesta. Ȋn afară de stabilirea unor obiective secundare va trebui să descoprim și să aplicăm anumite reguli, principii strategice. Prin urmare, strategia ne spune ce trebuie să urmărim, ce ar fi bine să facem ȋn funcție de poziția, de situația ȋn care ne aflăm. Ea ne arată ideile de băză pe care trebuie să le urmărim.

Primul principiu strategic pe care ȋl ȋnvățăm este să evităm pierderile materiale și să obținem avantaj material. Pentru că aplicarea sa presupune o cunoaștere vastă, acestui principiu ȋi este dedicat ȋn mod special un subdomeniu al șahului, tactica. Tactica ne ȋnvață care este valoarea absolută și relativă a pieselor (prin raportare unele la altele), modul ȋn care piesele se atacă și se apără ȋntre ele și procedeele prin care se poate profita de o anumită așezare a pieselor pentru a obține avantaj material. Ȋn viață, aceasta se transpune prin a cunoaște ce este păcatul și binecuvântarea, patima și virtutea, apostazia, sfințenia. Trebuie să știm care sunt gândurile și sentimentele prin care diavolul ne ȋndeamnă la păcat și care sunt mijloacele prin care ne putem ȋmpotrivi păcatului, care păcate sunt mai grave și care mai puțin grave (una este să pierzi regina, spre exemplu, virtutea fecioriei și alta este să pierzi un pion, spre exemplu să nu te rogi deloc ȋntr-o zi) și cum se nasc păcatele unele din altele (spre exemplu, orice păcat este precedat de un gând de mândrie sau deznădejde). Aceleași lucruri trebuie să le cunoaștem și despre faptele bune, faptele binecuvântate: care sunt virtuțile cele mai importante, cum se nasc virtuțile unele pe altele și cum se sprijină reciproc etc. Studiind tactica aflăm despre sacrificii, despre pierderi momentane pe care le suferim intenționat pentru a dobândi ulterior avantaje mai mari. Și ȋn viață suntem nevoiți sau e recomandat uneori să facem astfel de sacrificii. Să ne gândim că vrem să ducem copilul la cursuri de tenis, dar că aceste cursuri se desfășoară duminica ȋncepând cu ora 10, adică exact ȋn perioada ȋn care Dumnezeu ne așteaptă la biserică, unde are loc la biserica Sfanta Liturghie, pentru a ne face părtași darurilor sale. Ȋn acest caz, vom sacrifica dezvoltarea unei virtuți fizice ȋn favoarea virtuților spirituale, renunțând la cursurile de tenis. Putem să ne orientăm către un alt sport, acolo unde antrenorii respectă valorile noastre spirituale.

Principiul evitării pierderilor materiale și al obținerii de avantaj material este singurul principiu care se aplică exact la fel ȋn toate fazele partidei de șah: deschidere, joc de mijloc și final. Tot așa este și ȋn viață: unele sunt principiile pe care trebuie să le aplicăm ȋn tinerețe, altele la maturitate și altele la bătrânețe. Cel mai elocvent exemplu de la șah face referire la rege. Dacă ȋn faza de ȋnceput a partidei (deschiderea) suntem ȋnvățați să punem regele la adăpost, ȋn finalul partidei ni se spune că regele trebuie să devină piesă activă, piesă de atac, și că trebuie să urmărim centralizarea regelui. Ȋn viața spirituală aceasta se transpune prin a nu intra ȋn lupta de idei cu cei de altă credință, a nu porni la propovăduire, decât după ce am ajuns la o cunoaștere aprofundată a credinței noastre și am statornicit virtuțile ȋn sufletul nostru. Ȋn acest sens este bine să avem ȋn minte cuvintele Sfântului Apostol Pavel: “ȋmpărăția lui Dumnezeu nu stă ȋn cuvânt, ci ȋn putere”.

Ȋn articolul următor voi ȋncerca o paralelă ȋntre principiile strategice care se aplică, la șah, ȋn deschidere și lucrurile de urmărit, ȋn viață, până să ajungem la maturitate (jocul de mijloc).

Siluan Popescu

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Diverse. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s